Spannende thriller!

Carlita 30 september 2020
Alex B.’ – Arjan Alberts

Suus de Bruyn, een jonge therapeute, begint aan een nieuwe baan op een zwaarbeveiligde TBS-afdeling. Wat haar collega’s echter niet weten is dat één specifieke cliënt, Alex B., geen onbekende voor haar is. Suus is een vrouw met een missie; ze hoopt dat ze via Alex B. erachter kan komen waar Natan Z. verblijft, een levensgevaarlijke psychopaat die een stempel heeft gedrukt op haar leven. Maar wat Suus niet weet, is dat er meerdere mensen overtuigende redenen hebben om Natan Z. op het spoor te komen. Suus raakt verwikkeld in een labyrint vol geheimen dat eigenlijk gesloten had moeten blijven. Maar kan ze hier nog wel ongeschonden uitkomen?

Hoewel Alex B. een vervolg is op de thriller Natan Z., is het prima als standalone te lezen. In de eerste hoofdstukken maak je kennis met Suus en met Jurre, een jonge advocaat die de kans krijgt om Natan Z. te verdedigen. Hun levens worden in kaart gebracht en naarmate de tijd verstrijkt raken die met elkaar vervlochten. Je krijgt als lezer goed zicht op de reden waarom zowel Suus als Jurre zich in een situatie begeven waar je het liefste van weg wilt blijven. De drijfveer van wanhopige acties is bijna altijd liefde. Of haat.
Arjan Alberts schrijft met vaart en met aandacht voor karaktervorming. Het kost geen enkele moeite om mee te leven met de hoofdpersonen. De hoofdstukken zijn kort en de conversaties realistisch. De spanningsboog wordt tot aan het eind toe vastgehouden, dat is heel knap gedaan.

Als je niet goed tegen gedetailleerde beschrijvingen over zaken als lijkontbinding kan, is dit wellicht wat smerig om te lezen (ik zou zeker niet gelijktijdig aan je avondmaal beginnen). Toch blijf je geboeid, omdat elke aanwijzing zou kunnen leiden tot het in elkaar vallen van de puzzelstukjes. Persoonlijk vond ik het open einde een beetje jammer, maar het voordeel daarvan is wel dat hier een vervolg op moet komen. En dat zal waarschijnlijk wederom geen straf zijn om te lezen.
Goeie, spannende thriller die onder je huid gaat zitten. 4 sterren voor Alex B.

Carlita
Perfecte Buren