Praktisch boek over hoe je omgaat met narcistisch gedrag

Carlita 29 september 2023
Het Gaslight Effect – Dr. Robin Stern

De ondertitel van dit non-fictie boek is Verborgen narcisme. Dat trok als eerste mijn aandacht, want de impact van de emotionele mishandeling die ontstaat door een relatie met een narcistisch persoon, is groot. En om je hiervan los te maken is een heel ingewikkeld en aangrijpend proces.
Het is dan ook de missie van dr. Robin Stern, psychotherapeut, om het patroon in een gaslightrelatie te leren herkennen en een stappenplan te bieden om eruit te kunnen stappen. Want als er iets bij mij is blijven hangen na het lezen van dit boek, is dat je een ander niet kunt veranderen, maar wel de relatie met die persoon kan veranderen.

Stern schrijft op een manier alsof zij je vriendin is, maar wel eentje met kennis van zaken. Beetje bij beetje geeft ze inzicht in het ontstaan van een dergelijke afhankelijkheidsrelatie, die niet alleen een liefdesrelatie hoeft te zijn. Ook je baas of een van je ouders kan narcistisch gedrag vertonen en, als je daar gevoelig voor bent, daarmee jouw levensgeluk onderuit halen.
Stern laat zien hoe dit in de praktijk gebeurt, aan de hand van de verhalen van een aantal van haar cliënten. Dit zijn van begin tot eind dezelfde personen, waardoor je herhaling bijna niet kan voorkomen. Wat meer variatie hierin had de aandacht spanne wat groter gemaakt. De tips en tricks die Stern geeft zijn wel goed toepasbaar.

Dit boek is prettig geschreven, bespreekt een belangrijk onderwerp en draagt bij aan zelfontwikkeling. Ook voor hulpverleners kan dit boek meer inzicht bieden in complexe relaties, waarin twee mensen het negatieve patroon samen in stand houden.
Ik had het wel fijn gevonden als er inhoudelijk iets meer zou zijn ingegaan op het ontstaan van narcisme en hoe dit eventueel al jaren eerder herkend kan worden. Maar dat is misschien iets voor een volgend boek. Ik geef Het Gaslight Effect drie sterren.

Meer recensies van Carlita