Een pageturner!

Carlita 09 augustus 2023
Overwin je angsten uit vorige levens – Ainslie MacLeod

Het is niet de cover van dit boek dat direct de aandacht trekt, aangezien die nogal neutraal is. Het is de titel. Want iedereen ervaart in min of meerdere mate angst en wie wil daar nu niet vanaf?
Ainslie MacLeod oppert dat de kern van je angst in een vorig leven zou kunnen liggen. Wat als dit bewustzijn ervoor zou kunnen zorgen dat die angst je verlaat? Voor mij genoeg reden om nieuwsgierig te zijn naar de inhoud.

En om maar meteen met de deur in huis te vallen: het is de auteur gelukt om mij direct het boek in te trekken en te blijven boeien tot de laatste bladzijde! Dat heeft voor een groot deel te maken met de fijne schrijfstijl, waarin betrokkenheid en humor doorklinkt. Maar dat is niet het enige. De auteur schroomt niet om zijn eigen mening over de huidige wereld, waar angst soms als tool wordt ingezet om machtsposities te behouden, te delen. Hij doet dat op respectvolle en overtuigende wijze, waardoor je als lezer gaat nadenken over zaken die vanzelfsprekend lijken, maar dat niet zijn.

Ainslie koppelt bepaalde angsten aan doelen en motivaties om die te bereiken. Hij gebruikt hiervoor verhalen van clienten uit zijn praktijk en laat zien dat bewustwording van waar je angst vandaan komt, leidt tot verlichting van de problemen die het gevolg zijn van die angst. Dat is fascinerend! Het vereist wel een open mind, want als je niet gelooft in vorige levens wordt het wel wat lastig om hier bepaalde inzichten uit te halen. Maar als je last hebt van je angst en je bent bereid om niet-gebaande paden te bewandelen, dan kan het zomaar zijn dat dit boek een begin is om anders naar angst te kijken. En daar begint meestal de verandering.

Wat me van dit boek bijblijft is hoezeer we als mensen met elkaar verbonden zijn, zonder dat we dit doorhebben. Maar ook de bevestiging dat elke actie die je doet, positief of negatief, een reactie teweeg brengt. In die zin is het ook een boek dat je inspireert om op de juiste manier in het leven te staan, met oog voor je medemens en daarmee ook voor jezelf. Ik heb dit boek met plezier gelezen: een aanrader!

Meer recensies van Carlita