De verborgen boekwinkel, een magisch mooi verhaal

Caroleest 29 maart 2024
1921=> De jonge Opaline vlucht van huis omdat haar broer heeft besloten dat ze uitgehuwelijkt zal worden. Opaline is een vrouw met een eigen wil en vindt het onrechtvaardig dat mannen beslissen over vrouwen. Ze komt uiteindelijk in Dublin terecht en wordt daar de eigenaresse van een prachtige magische boekwinkel.

2021=> Martha heeft het licht gezien en is gevlucht voor haar gewelddadige man. Ze kan als inwonend huishoudster beginnen bij Madame Bowden in een mooi en bijzonder oud huis in Dublin. Wanneer ze de academicus Henry ontmoet, die op zoek is naar de verborgen boekwinkel en een verloren manuscript van Charlotte Brontë, besluit Martha hem te helpen. Dit is het begin van een zoektocht, naar de verborgen boekwinkel, het verloren manuscript en onbewust nog veel meer.

Zodra ik het boek zag werd mijn aandacht naar de mooie magische cover en mysterieuze titel getrokken. Na het lezen van de flaptekst werd ik heel nieuwsgierig naar het verhaal.

Het verhaal speelt zich af in twee verschillende tijdlijnen. Je leest het verhaal uit 3 perspectieven, Opaline, Martha en Henry. Hierdoor leest het heel prettig en bijna elk hoofdstuk eindigt met een kleine cliffhanger. Hierdoor vlieg je gemakkelijk door het verhaal heen, want ik wilde steeds een hoofdstuk verder om achter het mysterie te komen.

Ik vond het een hele prettige, vlotte en gemakkelijke schrijfstijl. Door de levendige en beeldende schrijfwijze zit je zo diep in het verhaal verzonken, dat je je soms net zo machteloos voelt als Opaline. Het is een meeslepend mysterieus verhaal wat je moeilijk weg kunt leggen. Naarmate je verder leest kom je steeds meer te weten van de personages en dat maakt het alleen maar interessanter.

En toen ik dacht te weten hoe het in elkaar zat, kwam er voor één deel van het verhaal een plottwist die ik niet zag aankomen. Hierdoor werd dat deel van het verhaal nog heftiger dan het al was.

De groei die de personages doormaken tijdens het verhaal is heel mooi om te lezen. Het feit dat Martha en Henry niet alleen op zoek zijn naar de verborgen boekwinkel en het verloren manuscript maar onbewust ook hun hernieuwde eigenwaarde en echte liefde hebben gevonden, maakt het nog zoveel mooier.

Dit is echt een mustread om te lezen of te nu van een roman houdt of van mysterieuze zoektochten, geloof me dit verhaal zal je nog lang bijblijven.

Meer recensies van Caroleest