Een prachtig aangrijpend verhaal met een diepere onderlaag

Caroleest 11 april 2024
Caro is een succesvolle schrijfster, die onder een pseudoniem haar boeken schrijft. Ze wil voor geen goud bekend worden. Naast het schrijven runt ze samen met haar vader een boetiekhotel met een kunstwinkeltje in ’t Gooi, De Gulden Draeck. Naast de vaste gasten komen hier ook rijke, eigenzinnige gasten logeren, die bezorgen Caro de nodige inspiratie en schrijfideeën die ze voor haar boeken gebruikt. Als haar uitgever wil dat ze uit de schaduw stapt en bekend maakt wie ze is, weigert Caro dit zonder enige twijfel. Haar vader heeft een oplossing waar wonderbaarlijk iedereen mee akkoord gaat. Maar Caro had niet gerekend op een nieuwsgierige journalist, die beter in zijn werk is dan iedereen had verwacht. Als er dan ook nog eens problemen met het boetiekhotel zijn, weet Caro even niet meer waar ze het moet zoeken. Moet ze de waarheid vertellen of haar dubbelleven voortzetten? Maar tegen welke prijs?

Na bijna alle boeken van Tamara te hebben gelezen, moest en zal ik deze ook lezen. De flaptekst sprak me heel erg aan en een verhaal met Caro als hoofdpersonages is altijd goed.

Het verhaal begint luchtig als we kennis maken met Caro en haar vader. Maar op school is het een ware hel voor Caro, haar ouders wil ze er niet mee lastig vallen en school doet er niets aan. Ze draagt deze zware last alleen op haar schouders.

Zoals ik inmiddels gewend ben van Tamara is haar schrijfstijl, vlot, levendig, beeldend, mooi gedetailleerd en met heel veel humor. En daaronder speelt altijd een zwaar onderwerp mee in het verhaal. Dit keer was het pesten. Een onderwerp wat helaas bij heel veel mensen herkenning oproept en nog steeds veel te veel voorkomt in de wereld. Dit is een onderwerp waar Tamara heel goed mee bekend is en dat merk je in haar verhaal. Ze schrijft uit ervaring, ze wil geen medelijden, ze wil graag mensen laten beseffen wat het met iemand doet die consequent gepest wordt.

Het verhaal is origineel, mooi en respectvol neergezet. Het zware onderwerp loopt als een rode draad door het verhaal heen, wat ervoor zorgt dat je het onbewust in je gedachten houdt. De plottwisten die erin verwerkt zijn, laten zien dat pesten je op verschillende manieren kan overkomen en nog belangrijker het effect ervan. Het verhaal raakt je, is herkenbaar en zorgt voor emotionele binding met Caro de hoofdpersonage.

En zoals ik van Tamara en feelgood ben gewend, weet ze ook aan dit aangrijpend mooie verhaal en goed einde te schrijven.

Dit is echt een realgood verhaal die je gelezen moet hebben, niet alleen voor mensen die gepest zijn of worden of voor de pestkoppen onder ons, maar gewoon voor iedereen.

Ik heb je prachtige herkenbare verhaal gelezen met een lach en een traan en moest het even een paar dagen laten bezinken. Wauw wat een verhaal.

Meer recensies van Caroleest