Beleef de Santiago de Compostello samen met Maartje

Caroleest 02 april 2024
Vanaf het moment dat ik de vrolijke cover zag tijdens de oproep voor een blogtour was ik verkocht. Ik had er meteen zin in.

Jip en Maartje zijn nu vijf jaar samen, maar de laatste tijd merkt Maartje dat Jip meer in zichzelf gekeerd is. Ze denkt dat het komt omdat hij niet verder komt met het schrijven van zijn tweede boek. Als Jip voorstelt om de Santiago de Compostella te lopen, een wandeltocht van ruim 3000 kilometer naar liefde en geluk, is dat niet iets waar Maartje om zit te springen. Maar hoe meer ze er over nadenkt en met haar vrienden praat ziet ze het steeds meer zitten. Ze besluit om met Jip mee te gaan. Ze regelen alles en tijdens het afscheidsfeestje de avond voor vertrek, verteld Jip haar dat hij niet mee gaat en dat hun relatie ook voorbij is. Dit komt als een klap in het gezicht bij Maartje aan, maar ze besluit om het avontuur alleen aan te gaan, en wat voor één.

De heerlijke vlotte, levendige en beeldende schrijfstijl zorgt ervoor dat je tijdens het lezen het idee hebt dat je bij de Santiago de Compostella bent. Maartje is zo enorm zorgzaam, lief en stuntelig als ze iemand tegenkomt die ze wel ziet zitten. Ze is zo herkenbaar en nuchter neergezet dat je je gemakkelijk in haar kunt inleven.

De plaatsen die ze bezoekt, de mensen die ze tegenkomt, de nieuwe vrienden die ze hier maakt en de onvoorwaardelijke steun van haar familie en vrienden zijn hartverwarmend.

Doordat het verhaal begint als Jip de pelgrim tocht aan Maartje voorstelt, krijg je al gelijk een goede inkijk hoe hun relatie ervoor staat. Het is een avontuur dat je samen met Maartje en haar nieuwe vrienden beleeft. En onderweg naar de finish is er nog genoeg avontuur, lieve honden en leuke mannen te beleven.

Het is een heerlijke feelgood om lekker bij weg te dromen in het snikhete Spanje.

Meer recensies van Caroleest