De werkelijkheid is flinterdun…. Niets is wat het lijkt.

Catharina 21 juni 2021
Lotte chocolatier, gelukkig getrouwd met Emil. Twee studerende zonen. Zij bedenkt en maakt heerlijke dingen van chocolade. Emil doet al het werk er omheen en is daarmee haar steun en toeverlaat. Een gelukkig gezin? De werkelijkheid is flinterdun, niets is wat het lijkt. Emil is hersteld van een dodelijke ziekte en besluit de Camino te gaan lopen. Lotte volgt hem elke dag via zijn berichten. Totdat Emil zichzelf van het leven beroofd, zomaar zonder enige aankondiging. Lotte blijft ontredderd en in vertwijfeling achter.
Een jaar later vertrekt Lotte om ook de Camino te lopen in de voetsporen van Emil. Zij slaapt waar hij sliep, ergens moet er een antwoord zijn……

Emil was een vluchteling uit Bosnië, maar vertelde weinig over zijn verleden. Emil was naast een liefhebbende echtgenoot ook een geweldige vader was voor hun zonen.

Op de Camino vallen de puzzelstukjes voor Lotte in elkaar. Emil heeft identiteitsfraude gepleegd, niet zonder reden want zijn verleden is gitzwart. Er zijn momenten dat Lotte moet vrezen voor haar leven. De Camino brengt haar een waarheid die huiveringwekkend is. Maar er gloort ook hoop op een nieuwe toekomst.

De auteur heeft op indrukwekkend wijze het verhaal verteld van de oorlog in voormalig Joegoslavië en de opbouw daartoe. Emil kon zijn lot ook niet ontlopen. In zijn jeugd werd het zaadje van haat al geplant, gezaaid en doorgegeven, steeds weer opnieuw.

Vijf sterren geef ik dit boek. Vanwege de prachtige beeldende vertelstijl en de historische feiten die goed zijn samengevoegd tot een leesbaar geheel.

Meer recensies van Catharina