Spannend, meeslepend en origineel

De ijzige verloofde is het intrigerende eerste deel van de reeks van De spiegelpassante. Het eerste deel is spannend, meeslepend en origineel. De wereld waarin het verhaal zich afspeelt, is nieuw en complex, wat dit verhaal uniek maakt.

De wereld is veranderd en anders dan de wereld die wij kennen. In het eerste stukje lees je dat God de wereld in stukken heeft gebroken. Dit zijn verschillende arken geworden, zoals de ark Anima, waar Ophelia samen met haar familie leeft. Ophelia is altijd al een buitenbeentje geweest en heeft indrukwekkende gaven: zo kan ze door voorwerpen aan te raken de voorwerpen lezen en kan ze door spiegels reizen, mits ze al in eerder in de kamer is geweest waar ze heen wil reizen.

Haar leven staat op z’n kop als ze onverwachts uitgehuwelijkt wordt door de Doyennes, die de macht hebben op de ark Anima, aan Thorn die op de ark Pool leeft. Het is onmogelijk om zich te verzetten en tegen haar zin in vertrekt ze samen met haar tante Rosalinde naar de ijzige ark Pool, waar ze zichzelf staande moet houden in het politieke spel dat gaande is.

De personages in het boek De ijzige verloofde zijn fascinerend. Ze zitten stuk voor stuk geweldig in elkaar en voelen vertrouwd aan. Ik vond het vooral ook prettig dat Ophelia niet zo cliché, zelfverzekerd en perfect overkwam. Hierdoor kun je je makkelijk inleven in haar, maar ook in de vele andere personages die in dit verhaal voorkomen. De wereld waarin De ijzige verloofde zich afspeelt, is fantastisch. Het kan op sommige momenten wat overwelmend overkomen en soms is het ook net iets te veel van het goede. In het begin moest ik hier dan ook aan wennen en was ik de draad af en toe kwijt. Echter, dit boek is zonder twijfel indrukwekkend en uniek. En dat is de aandacht van iedere young adult liefhebber zeker waard.

Ondanks dat ik af en toe de draad kwijt was, vloog ik door het boek heen. Hoe meer het verhaal vorderde, hoe meer ik wilde weten. Ik kan dan ook niet wachten tot de volgende delen uitkomen. Er komen nog drie delen aan in De spiegelpassante reeks. Dat is echt iets om nog naar uit te kijken.

Meer recensies lezen? Kijk op indeboekenkast.com

Meer recensies van Chantal Hutchison