Interessante kijk op het leven van jonge vrouwen in Zuid-Korea

Charlotte88 31 december 2022
In het boek volgen we een groep jonge vrouwen die verbonden zijn door vriendschap of door de plek waar ze wonen. De auteur belicht de maatschappelijke problematiek waar ze tegen aan lopen. De maatschappelijk druk voor succes is hoog, net als het schoonheidsideaal. Operaties aan je lijf lijkt dood normaal en nodig om überhaupt succes te hebben in werk of in je relatie. De personages die je volgt proberen op hun eigen manier zelfstandig en (financieel) onafhankelijk te worden, in een wereld waar vrouwen over het algemeen erg afhankelijk zijn van de man.

Het boek is fijn geschreven, luchtig. Ook als je engels niet je moedertaal is, is het goed te volgen. Je volgt het boek vanuit verschillende personages, wat soms even zoeken is. Het is daarom aan te raden om het verhaal vlot achter elkaar te lezen, zodat je de personages niet door elkaar gaat halen. Het boek heeft met laten leren over de Koreaanse cultuur, iets wat mij volledig onbekend was. Extra interessant om dit vanuit het vrouwelijk perspectief te zien, zeker daar de vrouwen in de Koreaanse cultuur vrij afhankelijk lijken te zijn van de man. De auteur geeft een inkijkje in hoe moeilijk het wel niet is om als zelfstandige onafhankelijk vrouw te (over)leven in deze maatschappij. Het boek kent een wat open einde, een toekomstig vervolg zou mij niet verbazen en zeker interesseren.

Meer recensies van Charlotte88