De novelle ‘Sukkwan Island’ in deze verhalenbundel is zéér de moeite waard.

Christian Deterink 07 februari 2024
Intrigerend debuut van David Vann, mijn nieuwe favoriet sinds ik zijn grimmige maar ook fascinerende ‘Goat Mountain‘ had gelezen. Dit is een verhalenbundel en na een wat taaie start met niet zulke opmerkelijke verhalen wordt dit boek bij de opgenomen novelle ‘Sukkwan Island’ pas echt interessant.

In pijnlijk detail wordt hier verteld over hoe de 13-jarige Roy samen met zijn weinig geslaagde en geestelijk labiele vader ergens ver weg van alles op een onbewoond eiland in de outback van Alaska gaat wonen. Zijn vader is dus niet helemaal fris in zijn hoofd en huilt zichzelf elke nacht in slaap. De ‘beloofde’ zelfmoord lijkt dus nooit ver weg te zijn. Maar als die dan uiteindelijk plaatsvindt, is die om teveel redenen schokkend, vooral omdat er niets van de flaptekst lijkt te kloppen. En zo wordt dit relaas intens beklemmend, dramatisch en grimmig.

Alleen al met deze novelle is dit boek hiermee zeer lezenswaardig!

Meer recensies van Christian Deterink