origineel fantasie verhaal voor twaalf plus

Conny Schelvis 08 januari 2020
Bart Zonderland is een twaalfjarige jongen die baalt dat zijn zomervakantie slecht is
begonnen. De reis die voor het gezin in de planning stond gaat niet door want zijn ouders moeten voor een nalatenschap naar het buitenland en zijn oom en tante komen op de kinderen passen. Bart vindt dat niet eerlijk en vindt ook dat hij overal de schuld van krijgt. Samen met zijn vriend gaan ze geregeld het Donkerwold in, een bos waar de meest fantasierijke en spannende verhalen over worden verteld. Er is een pad gemarkeerd met stenen maar niemand durft verder dan de tiende steen want er gebeuren rare dingen in het bos. Bart gaat echter een stap verder en besluit een nacht in het bos te blijven om zijn oom en tante een les te leren. Daar ontmoet hij twee bijzondere figuren en komt met zijn neus in een spannend avontuur terecht. Boswachter Roothooft schijnt ontvoerd te zijn door de Woudbokkels en Bart moet helpen in de strijd tegen deze vijanden. Hij moet heel wat angsten overwinnen om te slagen voor deze moeilijke opdracht.

Het is een aardige kluif: meer dan 360 pagina’s verdeeld over 23 hoofdstukken. De
hoofdstukken zijn van prima formaat en het heeft een prettige leesletter dus zal het, ondanks het hoge aantal pagina’s, niet snel afschrikken bij jeugdige lezers die van fantasy houden. Het is uitermate geschikt voor twaalf plus, zowel jongens als meisjes, die houden van een vleugje mystiek. Het is echter geen standaard fantasieverhaal waarbij de hoofdfiguur al vechtend op queeste moet om een draak te verslaan of een schat moet zoeken. Het is een originele vertelling waarbij de liefde voor de natuur, vriendschap, trouw en het overwinnen van je angsten de hoofdrol krijgen.

De schrijfstijl is prettig, beeldend en soms een tikje kinderlijk. Voor de doelgroep van twaalf jaar is dat geen probleem. Ik heb wel het idee dat de schrijver af en toe een beetje teveel uit wil wijden in zijn omschrijvingen en uitleg. Dit geeft af en toe wat vertraging in het verhaal wat gelukkig snel weer goed komt. Ik hoop dat de jongere lezers hier een beetje door heen kunnen prikken en genieten van het totale plaatje. Bart is een gewone jongen die niet zo stoer is als hij zou willen maar ondanks dat toch dingen gaat doen waar hij zelf misschien wel een beetje verbaasd over is. Door te kiezen voor zo’n hoofdpersonage zal er al snel een klik zijn voor de lezer.

Het verhaal heeft over het geheel een goede opbouw en een mooi einde. Het einde kan je
zowel als een mooie afsluiting zien maar een bezoekje op de site leerde mij dat de schrijver nog zeker twee delen over Bart Zonderland wil gaan schrijven. Ik ben zeer benieuwd hoe het vervolg er uit zal gaan zien !

Meer recensies van Conny Schelvis