Top thriller van Nederlandse bodem!

Conny Schelvis 17 juli 2021
Ronald van der Pol is werkzaam in de financiële wereld maar is sinds 2010 thrillerschrijver. In dat jaar verscheen zijn eerste thriller ( het groene huis) en in 2014 volgde ‘de witte generaal’ wat ik met veel plezier gelezen heb. Weer vier jaar later was daar ‘de blauwe sleutel’ Nu is er het vierde deel uit de thriller-reeks ‘het rode dossier’. Thriller-reeks want in alle boeken is een rol weggelegd voor de rechercheurs Gerard van Dongen en Frank van der Linden. De boeken zijn los van elkaar te lezen.
Rechercheur Gerard van Dongen wordt beschuldigd van de moord op de zoon van de Russische zakenman Sergei Morozov. De bewijzen liggen heel toevallig voor het grijpen en omdat het er zo bovenop ligt krijgt Gerard steun van een aantal collega’s als hij zijn onschuld probeert te bewijzen. Hoewel op non-actief gezet wil hij weten wie hem er in probeert te luizen. Zijn zoektocht brengt hem bij een zaak van veertien jaar geleden, een mislukte politieactie. Maar als hij verder wilt spitten stuit hij op een ‘rood dossier’ waar hij niet zomaar toegang tot heeft. Een onbekend persoon, die zich ‘een vriend’ noemt zet hem onder druk en als dan ook zijn vriendin Maaike verdwijnt is hij de radeloosheid nabij.
Zoals eerder vermeldt heb ik de vorige twee verhalen omtrent Gerard van Dongen gelezen en was toen al aangenaam verrast door de vertelstijl van de auteur. Thrillers zonder losse eindjes, boeiend om te lezen van begin tot het eind. De auteur weet de lezer vast te houden en regelmatig te verrassen. Dus voor mij geen straf om in dit boek te duiken. Persoonlijk vind ik dat de auteur nog meer uit de kast heeft weten te halen dan bij zijn vorige thrillers. Daar was ook alle ruimte voor want het boek telt meer dan 400 pagina’s. Maar door de vlotte en boeiende vertelstijl heb je helemaal niet door dat je met een vaart zoveel pagina’s om slaat.
De auteur heeft oog voor details, beschrijft deze levendig en gebruikt hier en daar een aardige plottwist waardoor de lezer scherp blijft. De panningsopbouw heeft een lekker tempo, ebt wat weg halverwege het boek maar wordt weer snel opgepakt. Afspelend in Nederland ( omgeving Utrecht) met hoofdrolspelers die ‘gewone ‘mensen zijn geven een stuk herkenning en maken het verhaal geloofwaardig waardoor het met wat meer kracht binnenkomt. Tel daarbij de machtspelletjes, de gruwelijke onderwereld- en politieke agenda bij op en je hebt een thriller om van te watertanden.

Deze recensie verscheen eerder op mijn blog www.conniesboekkies.wordpress.com

Meer recensies van Conny Schelvis