aanrader !

Conny Schelvis 02 februari 2024
Bekende en minder bekende legenden uit Katwijk, Wassenaar en Noordwijk tref je aan in deze bundel. Acht auteurs, vijftien verhalen. Elke auteur heeft zijn/haar favoriete oude verhalen uitgezocht en herverteld om geheel eigen wijze. Van enkele auteurs had ik al eerder wat gelezen en van een aantal niet, dus kon ik daar meteen kennis mee maken. De verschillende verhalen, de verschillende vertelstijlen maakt dat dit een bundel is waar iedereen wel een verhaal kan vinden wat hem/haar zal boeien. Voor mij was het denk extra leuk om te lezen omdat ik opgegroeid ben in de duin- en bollenstreek. Gewerkt heb in Katwijk en al jaren woon in Noordwijk. Van sommige verhalen of namen heb je wel eens gehoord. Dat maakt het extra leuk om te lezen welk verhaal er achter schuilt.

Joost Uitdehaag ( Berkhey, Jeroen van Noordwijk), Wouter van Gorp ( een zee verwijderd, Kalla’s toren), Mark van Dijk ( de schat van General Barker, het pestschip van Katwijk, praetje an de wurref), Rianne Werring ( kattendans te Catwijck) Marieke Frankema ( aan een half woord genoeg, een puntmuts in de bloemenzee, licht in de branding) Atalanta Nehmoura (wie met Gods klokken schiet, die wint de oorlog niet, Jan met de Kaak) Wianda Rozendaal ( Dompad, diefpad) Rik Raven ( schuld).

Elk verhaal gaat vooraf met een korte inleiding waarin enig uitleg over de oorsprong en/of reden van de keuze van de auteur en een foto ter illustraties bij het verhaal. Onder de titel de plaats waar het zich afspeelt en vervolgens kan je je verliezen in een op eigen wijze verwoorde hertelling van de legende die het betreft. Na de vijftien verhalen vind je informatie over de auteurs en een boekenlijst per auteur. Altijd handig. Want na zo’n kennismaking is er vast wel een auteur waar je wel meer van wilt lezen. Zo werkt het bij mij immers wel. Nu heb ik de luxe dat ik van een viertal van deze auteurs al aardig wat had gelezen. Een van de redenen om deze bundel wel te willen lezen. De tweede reden was omdat het zich afspeelt in mijn naaste omgeving. Hoe leuk is het om dan een beschrijving van een straat, buurt letterlijk voor je te hebben als je het terugleest in het verhaal. Daarnaast is het leuk wat meer over de geschiedenis te weten die achter de verhalen schuilt.

De verhalen hebben verschillende stijlen. De een is meer bovennatuurlijk, de ander meer sprookjesachtig. Soms wat duister en soms met wat meer humor. Mijn favoriete zijn onder andere ‘schuld’ van Rik Raven waarbij zij de fantasie op een bijzondere wijze in haar verhaal heeft verweven waarbij het bijna lijkt alsof het echt is. ” de schat van General Barker’ van Mark van Dijk : avontuurlijk en spannend ( zou een goede film kunnen zijn) en ‘pestschip van Katwijk’ ook van zijn hand. Even dacht ik zou het over de gekkenlogger gaan maar dit is een heel ander verhaal wat ik nog niet kon maar met plezier gelezen heb. De anderen verhalen ook hoor, maar deze wilde ik even extra benoemen.

De bundel is een prima mix van verschillende vertelstijlen die elk op een eigen manier een stukje geschiedenis opnieuw onder de aandacht brengen. Dit in een mooie dikke bundel waarbij de lengte van de verhalen prima zijn. Je kan het makkelijk oppakken en willekeurig een gaan lezen (al zal de praktijk misschien anders zijn en lees je gewoon door, althans dat overkomt mij altijd) . Het heeft een goed gekozen en aantrekkelijke cover en de foto’s bij de verhalen zijn een goede aanvulling.

Een bundel die ik van harte kan aanbevelen!

Meer recensies van Conny Schelvis