Origineel historisch boek voor de jeugd

Conny Schelvis 22 juli 2021
Marlene Rebel en Lucinda Vos schrijven al meer dan twintig jaar lesmateriaal voor het basisonderwijs onder de naam MALU projecten. Sinds 2017 is daar het schrijven van korte en lange verhalen voor kinderen in de basisschoolleeftijd bijgekomen. In juli 2020 verscheen hun eerste historische kinderboek ‘Leeuw met strepen’ bij uitgeverij Billy Bones. Nu is daar een tweede bijgekomen onder de titel ‘ onze lange reis met het hoofd in de koffer’ . Een titel die tot de verbeelding spreekt met een mooi cover illustraties van Sophie Pluim die je meteen in een klassieke setting brengt en je alvast terug voert naar de tijd waarin dit verhaal zich afspeelt. Een fantasierijk verhaal voor kinderen vanaf ongeveer 9 á 10 jaar oud. Die wel van avontuur houden.

We zijn op een kermis begin 1900. De zusjes Matje en Kee zijn na het overlijden van hun ouders geadopteerd door Bonkers en wonen met hem en zijn zoon Puf op een oude schuit. Bonkers is de baas van de kermis en een wrede, gemene man. Matje en Kee spelen samen met hun aapje Toets poppenkast op de kermis en proberen Bonkers zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Het liefst zou Matje de droom van haar moeder achterna gaan en dat is naar Amerika vertrekken. Maar helaas moet ze blijven dromen. Als op de kermis een vreemd gezelschap een grote zwarte tent opzet en de klanten weg haalt bij de andere kermisklanten zet dat kwaad bloed. Dan vliegt hun tent in de brand en komt de eigenaar om het leven. Tijdens het blussen van de brand hoort Matje dat Bonkers haar zoekt en haar de schuld geeft van de brand. Matje slaat op de vlucht met Kee, Puf en Toets. Tijdens hun vlucht sleept Puf een grote koffer mee. De koffer van Bonkers waar ze nooit aan mochten zitten, zelfs niet naar kijken. Onderweg openen ze de koffer en komen achter de geheimen die de koffer beetje bij beetje prijs geeft. Zo ontdekken ze waarom Bonkers deze koffer bewaakt alsof zijn leven er vanaf hangt en snappen ze dat hij hen opjaagt en alles op alles zet om zijn koffer terug te krijgen.

Zoals gezegd werd ik meteen nieuwsgierig vanaf het moment dat ik de titel las. Dus ik ging snel van start met het lezen van het boek. De tijd waarin het zich afspeelt en de klassieke kermis ( zoals we die nu niet meer kennen ) met wilde dieren en de freakshow spreekt tot de verbeelding en worden mooi omschreven. Het duurt even voordat de kinderen echt op reis gaat en daar zat ik in het begin een beetje op te wachten. Het heeft dus een wat trage start en hoewel er dan de tijd was geweest om de personages wat verder uit te diepen gebeurd dat niet. Niet dat dat echt noodzakelijk is gezien de doelgroep van het verhaal maar het haalt toch een beetje de concentratie weg. Als de kinderen eindelijk op de vlucht slaan en op reis gaan komt er wat meer tempo in het verhaal en dat is wel prettig. De vertelwijze is fijn en de lengte van de hoofdstukken en het lettertype past goed bij de lezers in de leeftijd van 9 á 10 jaar. Soms dacht ik het is misschien wel wat pittig voor kinderen die iets meer moeite hebben met lezen maar het leent zich ook prima om voor te lezen vanaf 8 jaar.

Het raadsel van de koffer wordt stukje bij stukje ontrafeld. Waarbij je je als lezer soms net als Matje je afvraagt waarom Bonkers dat er in heeft gestopt. Ik ga niet in op de details want ik hou niet van spoilers in recensies maar de gedachtegang van Matje kan ik zeker wel volgen hierin. Er zitten leuke details in het verhaal en je krijgt echt een goed beeld van de periode waarin de kinderen op jonge leeftijd al heel snel volwassen moeten zijn. De manier van reizen, met stoomlocomotief en boot, de vooroordelen, de manier van leven het komt allemaal aan bod. Leuk detail vond ik ook dat Kee voor gaat lezen uit een boek en zonder de titel te noemen weet je dat ze het boek van Dik Trom leest. ( althans voor de oudere lezers onder ons een weetje). Daarnaast is het avontuur wat de kinderen beleven voorzien van een stukje humor en zijn vriendschap, vertrouwen en doorzettingsvermogen de eigenschappen die de kinderen stuk voor stuk hebben en uitdragen.

De cover is erg mooi, het straalt meteen de sfeer uit van de tijd waarin het zich afspeelt. De illustraties in het boek halen echter niet het niveau van de cover en dat vond ik wel jammer.

Conclusie : een origineel verhaal wat van mij iets meer tempo had mogen hebben in het begin maar zeker de moeite waard is om te lezen. Voor liefhebbers van verhalen zoals de trilogie van Clara ( geschreven door Fisscher & Feller ) een leuke tip.

Ik las dit boek voor de blogtour omtrent deze titel. Mijn recensie verscheen eerder op ' kinderboeken & y.a. ' en ' www.conniesboekkies.wordpress.com

Meer recensies van Conny Schelvis