70 jaar ligt er een dagboek in een kluis.

Danielle 19 september 2019
Renia een pubermeisje in Polen van Joodse afkomst start een dagboek rond haar 14e. Dit is niet vreemd want dat doen meerder meiden rond deze leeftijd. Wel is het een start van een dagboek in een rumoerige tijd voor haar maar wat later blijkt voor heel de wereld.
Haar moeder is opdat moment met haar jonger zusje in een ander deel van Polen. Haar zusje wordt gezien als de Poolse Shirley Tempel en is bezig met een allerlei films enz..
De vader van Renia woont nog in hun boerderij maar heeft niet echt de tijd om zijn dochter op te voeden. Daarom is Renia bij haar opa en oma gaan wonen.
Ondertussen gaat het leven gewoon door en gaat ze naar school. Hierin blijkt ze aardig uit te blinken in het schrijven van prachtige gedichten die ze ook in haar dagboek zet. Verder gaat ze graag met haar vriendinnen en vrienden dansen. In die tijd leert ze ook de 2 jaar oudere Zygmunt kennen en wordt ze verliefd.
Zoals elke verliefdheid op deze leeftijd brengt dat veel te weeg in het hoofd van een puber. Gelukkig heeft ze haar dagboek waar ze dit allemaal in beschrijft.

Haar dagboek is een echte uitlaatklep en verteld ze in hoe ze zicht voelt en wat er in haar omgaat. Ook verteld ze heel goed wat de startende oorlog voor gevolgen heeft voor haar en haar omgeving. Verder beschrijft ze ook het verdriet wat ze heeft dat ze haar moeder zo mist. Haar moeder is erg belangrijk voor haar en je voelt het pijn en verdriet dat dit met zich mee brengt.
Naarmate het dagboek verdergaat en dus ook de oorlog en haar liefde voor Zygmunt neemt ook haar angst toe voor wat er gaat komen. Ze kijkt vaak naar de toekomst na de oorlog en dat ze graag een gezin wil stichten. De oorlog wordt steeds grimmigere en ze moeten naar de Getto. Ook hier beschrijft ze op een moei kinderlijke maar ook weer volwassen manier wat het met haar doet en wat ze ziet. Helaas komt daar de tijd dat alle joden uit de getto moeten. Zygmunt heeft ondertussen wat connecties en doet er alles aan om zijn geliefde en dierbaren er weg te krijgen.

Dan de laatste bladzijden van haar dagboek door Zygmunt geschreven.

Zygmunt lukt het om verschillende mensen in veiligheid te brengen maar ook het dagboek van Renia in veiligheid te krijgen en zo komt deze na een tijd in handen van de zus van Renia die het vervolgens in de kluis laat leggen omdat ze het niet aankan.
70 jaar later gaat de kluis dan toch open en komt er een prachtig, indrukwekkend verhaal van Renia naar boven.

Ik heb me de eerste deel van het dagboek wat heen moeten worstelen omdat het me nog niet pakte. De gedichten zijn prachtig geschreven dat wel. Halverwege kwam het boek bij me binnen en kon ik het niet meer wegleggen. Ik moest gewoon weten wat er ging gebeuren.
Het verhaal van Renia is niet een onbekend verhaal er zijn er meerder maar het feit dat haar dagboek en gedichten een speciale combi zijn maakt het prachtig.
Wat me zeer heeft geraakt is niet alleen het dagboek en de gedichten maar ook het verhaal erna van de Zus van Renia die verteld hoe het voor haar was en waarom ze het dagboek zolang heeft laten liggen.
Dit samen maakt het meer als de moeite waard om het boek aan te schaffen te lezen en te herlezen.
Verder een groot compliment aan ver vertaler van dit boek. Het moet ook wel een pittige zijn geweest om de gedichten van het Pools naar het Nederlands zo mooi te vertalen.

Meer recensies van Danielle