Mooi en bijzonder inzicht achter de schermen bij zorg instellingen

Dana Boesjes 26 augustus 2023
Ga met me mee een kijkje nemen bij de Falfa, een instelling voor spastische jongeren en mensen met een aangeboren letsel. Achter deze deuren zijn in het verleden dingen gebeurd wat wij als "Gewone bezoeker" nooit te weten zullen komen maar misschien graag zou willen weten. Je kijkt mee door de ogen van zowel de ex medewerkers als nieuwe bewoners en buitenstaanders. De gebeurtenissen uit dit boek zijn waar gebeurd en niet voor elk persoon even prettig om aan terug te denken, Zoals bijvoorbeeld voor Ellemarijn in het verleden had zij hier een jongen als cliënt genaamd Sebastiaan, als zij er aan terug denkt krijgt ze nog altijd de rillingen aan haar werkplek en zijn naam ondanks de jongen zelf niks kon doen en tragisch aan zijn einde is gekomen. Bovenal voelt ze nog altijd schaamte voor het verleden, iets waar je je als vrouw zijnde misschien wel in zou kunnen vinden als het jou zou gebeuren.Voor nieuwkomer Ewout is deze Sebastiaan een raadsel, wat voor persoon was hij en hoe is hij aan zijn einde gekomen? Samen met zijn neef Youri wil hij dit onderzoeken, want wat heeft de bloed mooie Rixte hier mee te maken? Of wat is er tussen hun gebeurd? En wat is haar obsessie met die botter die ze perse wil hebben? Allemaal vragen waar hij antwoord op wil hebben. Youri die Rixte een poos geleden al heeft ontmoet toen hij met zijn vader de botter aan het bekijken was zit even goed met allemaal vragen, want waarom heeft dit meisje advocaten nodig of waarom is ze op non actief gezet bij de Falfa? Hij deelt zijn vragen met Ewout die blijkbaar ondertussen het zelfde meisje had leren kennen maar dan onder haar schuilnaam Roxy en ze zijn vast beraden dit tot op de boden uit te zoeken.

Door dit boek en het inzicht wat je krijgt over het werken in de zorg kan je wel concluderen dat niks is wat het lijkt. Het ziet er van buiten goed uit maar achter gesloten deuren gebeuren ook hier dingen die niet altijd door de beugel kunnen. Omdat het waar gebeurde verhalen zijn zijn de personages ontzettend realistisch en kan je je goed in leven in hun gevoelens, zoals bijvoorbeeld de struggles van Ellemarijn en haar schaamte voor het verleden. Het verhaal heeft een vlotte schrijfstijl en is pakkend als je geïnteresseerd bent in dit soort verhalen en ondanks het een best dun boek is krijg je veel informatie en inzichten te verwerken, bij het genre waargebeurde verhalen is dit boek dan ook zeker op zijn plek en interresant om eens te lezen.

Meer recensies van Dana Boesjes