Waanzinnig!

Naarmate ik ouder word, raak ik er steeds meer van overtuigd dat het enige wat echt blijvend is, onze dromen zijn.

Personages:
April is een heel boeiend personage zeker als hoofdpersoon. Juist doordat ze anders is dan de anderen en juist door haar luie karakter was het in het begin voor mijn idee niet een goede keuze. Dit veranderde al snel, door de manier waarop ze dingen uit Terr naar haar toetrekt. Hierdoor wordt ze sympathieker en geschikter als hoofdpersonage. Wat wel een groot pluspunt is in dit verhaal is dat April heel hedendaags is in het leven en in relaties en dat maakt het voor mij een speciaal karakter want dat zie je niet vaak. Van andere personages kreeg ik niet veel hoogte zoals de geliefden van April af en toe komen ze voorbij maar niet genoeg om ze te leren kennen en dat vond ik jammer, ik vind het altijd juist fijn om de mensen om het hoofdpersonage te leren kennen. Wat opviel is dat het een urban fantasy is maar dat ik de personages meer uit het begin stadium van young adult vond komen. Dat doet niet aan het feit onder dat het goede personages zijn waar je nog elke kant mij kan opgaan en dat is wat het interessant maakt.

Het kon me niet schelen dat ik vreselijk zou dromen, want ook als je je ogen openhield leefde je voortdurend in een benauwende droom.

Het verhaal:
Heel origineel dat is het eerste woord dat in me opkomt. Er gebeurd zoveel, maar geen dingen die je al 100x hebt gelezen. Het is heel humoristisch neergezet met veel elementen van fantasie. Je word meegetrokken in de wereld van April en wil er niet meer uitkomen. De hoofdstukken werden prachtig weergeven, het is zo vorm gegeven dat je wist in welke wereld je zat en dat vond ik heel goed, zo twijfelde je nooit en had je zekerheid een groot pluspunt. Het begin is prima, je zit gelijk in het verhaal omdat de kern waar het allemaal mee begint hier al vrij snel naar voren komt. Hierdoor geraak je in het verhaal en vlieg je door de kern heen, het is namelijk heel mooi om te lezen over die andere wereld waarin mythische wezens nog bestaan en dat is geweldig. Het einde was heel sterk. Het sloot goed af maar er bleef een goed open eindje waarin je in het volgende deel op verder kan. Conclusie heel origineel en een fantastische opbouw.

Al onze dromen kunnen uitkomen - als we de moed hebben om hen na te jagen.

De schrijfstijl:
Iets wat ik nog nooit heb gezien is wel hoe Mel Hartman dit verhaal heeft neergezet. Het is een manier die ik niet eerder ben tegengekomen en dat maakt het gelijken eigen en je onderscheid je van de rest. De kracht is dat Mel het zo heeft neergezet dat je niet het idee hebt dat je iets leest maar meer dat April zelf naast je zit om het te vertellen en dat is heel gaaf. Wat nog meer opviel waren de kleine hoofdstukken en dat was heel prettig je vloog er op die manier doorheen, de quotes die in het begin van een hoofdstuk worden gebruikt vond ik ook heel gaaf, hierdoor wordt het verhaal eigen en krijgt het meer dynamiek.

Wat ik nog wel even kwijt wil is dat LGTBQ+ in dit boek heel goed worden gepresenteerd, het wordt niet afgedaan als iets raars maar als iets gewoons en dat is ook hoe het is. Ik hoop dat meer mensen dat gaan inzien. Geweldig dat er nog auteurs zijn die dit gewoon thuis vinden horen in een boek, prachtig!

Vergeet niet te vechten voor je dromen. Je moet weten wat je wilt in het leven. Er is maar een ding dat maakt dat je droom onmogelijk wordt: de angst om te falen

Waardering:
Het zal geen shock worden als dit een hoge waardering krijgt. Ik geef het *4 van de 5* sterren. Juist omdat ik nog ruimte wil overlaten voor het tweede deel en niet gelijk te hard van stapel wil lopen. Dat neemt niet weg dat het een fantastisch boek is en waarschijnlijk ook een fantastische serie.

Laat mij niet zeggen dat dit liefde is geef mij maar zacht je kleine warme handen; wij zullen dwalen door de schemerlanden, waar dromen leven is.

Meer recensies van Danique ( xaboutbooksx )