Geweldig einde!

Dat was hem dan, de laatste van de eerste serie. Een serie van oorspronkelijk 3 boeken. Dat is het eerste wat je ook merkt als je dit boek gaat lezen. Het voelt als een toevoeging wat het natuurlijk ook is. Dat maakte niet dat het minder aantrekkelijk was om te gaan lezen. Het verhaal sprak mij nog steeds aan en maakte nog steeds nieuwsgierig.

Wat mij gelijk opvalt zodra ik verder het verhaal in kom, is dat de politiek in dit boek beter wordt beschreven. Je leert meer over het verleden van Ash en dit zorgt ervoor dat je ook een betere inkijk krijgt op de politiek, hierdoor ga je de harde lijnen van het verhaal beter begrijpen. Dit komt alleen wel te laat, dit had al veel eerder gemoeten. Via deze weg kom je ook bij de geschiedenis terecht in het boek. Ook dit werd goed beschreven en je leert meer over Ash en Puck en Ariella, maar ook dit had van mij eerder gemogen, het voelt nu te laat en versterkt het gevoel alleen nog maar meer dat het een toevoeging is.

De personages zelf zijn wel degelijk gegroeid door de boeken en je merkt dat ze echt van tiener naar jong volwassenen zijn gegaan. De persoonlijke ontwikkelingen die bijvoorbeeld Ash meemaakt zijn goed neergezet en gingen ook niet te gehaast, waardoor het natuurlijk aanvoelde. Ook bij Puck veranderen dingen zoals de relatie met Ash, ook dit gaat gestaag.

De schrijfstijl was prima in het boek, is het een hoogstaand juweeltje? Nee dat niet, het is wel een boek waar je doorheen vliegt en wat vermakelijk is. Het is ook zeker niet origineel. Waar de valkuilen van Julie liggen is denk ik het 'te lief willen schrijven' waardoor de opdrachten te makkelijk gaan en de gruwelijke dingen mooier worden gemaakt.

Is er dan nog wel iets goeds aan het boek zal je denken? Jazeker! Ik heb me onwijs vermaakt met de personages en moest soms hardop lachen door de idiote dingen die Puck soms zegt. Daarnaast is de toevoeging van De grote wolf een ware uitkomst het zorgt ervoor dat het wat pittiger werd. De dynamiek tussen Puck en Ash is er een die ik geweldig vind en waar ik van hou, die ga ik ook zeker missen als ik door ga lezen in de volgende serie. Ik geef het boek 4 sterren, juist omdat het verder in de verdeling goed in elkaar zit en het einde ook als een einde is neergezet. Pas in de IJzer legendes merk je het open einde op.

Meer recensies van Danique ( xaboutbooksx )