Heftig onderwerp, goed verhaal

Personages;
Laten we beginnen bij de hoofdpersoon, Kim. Zij komt voor mij over als een tiener met problemen en dan vooral met zichzelf en niet zo zeer met de buitenwereld. Ze heeft een doel voor ogen, en gaat daar compleet voor wat de consequenties ook zijn. In het begin was zij erg, ja hoe zeg je dat, ze zocht op de verkeerde manier haar aandacht en daardoor werd ze niet toegang lijkbaar. Wat erg goed was aan haar personage is de persoonlijke groei die ze meemaakt. Je ziet haar veranderen van een rebelse meid, naar een vrouw die verstandige keuzes maakt, en dat was heel mooi om te lezen. Want vanaf het punt dat zij veranderde, veranderde mijn mening over haar ook, ik snapte haar daarna beter en kon me meer inleven. Een minder personage vond ik, Vivi, in het begin leek ze een lief meisje, maar het was jammer dat ze al zo vroeg uit beeld verdween omdat ze niet meer met Kim wou omgaan. Dat was jammer want er had meer uitgehaald kunnen worden. Voor de rest zijn de personages goed uitgewerkt en weet je elke keer wel met wie je te maken hebt. Dat is fijn, je vraagt jezelf niet steeds af wie is dit ook alweer, omdat de personen heel steady zijn.

Het verhaal;
In het begin vond ik het niet zo heel lekker lezen en moest ik er echt even inkomen. Het pakte me niet zoals ik had gehoopt. Dit komt mede door Kim haar gedrag en afstandelijkheid waarvan ik vond dat het niet leuk weg leest. De kern was wel weer goed, juist omdat daar die verandering plaats maakte van Kim zelf en je meer sympathie voor haar kon opbouwen. Verhaaltechnisch zit het goed in elkaar. Er is een duidelijke lijn in het verhaal en de opbouw is goed. Het einde was het sterkste deel van dit verhaal, alles kwam mooi samen en je hebt ook echt het idee dat het mooi wordt afgesloten. Juist door dat einde heeft het boek een hele lift gekregen en werd het echt heel interessant want je wilt gewoon weten hoe het afloopt waardoor je door blijft lezen.

Wat in dit boek heel duidelijk is, is de opbouw. Er zit een hele goede inleiding, kern en slot in waardoor je precies weet waar je bent in het verhaal en dat is heel fijn. Hierdoor merk je wanneer je overgaat op een ander onderdeel en weet je ook waardoor het einde nadert. Ondanks het heftige onderwerp wordt het verhaal goed gedragen door de personages en maakt dat het een geheel.

De schrijfstijl;
Om gelijk met de deur in huis te vallen. Mierswa heeft een ontzettend duidelijke schrijfstijl waarvan je weet dat je het ook echt begrijpt. Het leest makkelijk weg juist doordat het zo goed gericht is op het genre, namelijk ya, en dat zie je niet vaak. Er zijn geen moeilijke woorden gebruikt en niet hele lange zinnen of lange hoofdstukken. Maar elk hoofdstuk bevat de juiste hoeveelheid informatie om te willen weten wat er dan daarna zou gebeuren. Dit is een goede eigenschap die je kan hebben als auteur. Er wordt ook goed omgegaan met het onderwerp. Het is heftig, en dat wordt ook zeker niet onder de doeken gestopt, maar het wordt er wel zo neer gezet dat je weet waarover het gaat als je het leest. Het wordt begrijpelijk gemaakt.

Waardering;
Het was een interessant boek met min en plus punten, maar zeker geen slecht boek en helemaal niet nu door de maatschappij en het is mooi dat het onderwerp wordt verwerkt in boek vorm. Het boek krijgt van mij dan ook *3 van de 5* sterren omdat ik in het begin er echt wel even in moet komen en dat vond ik jammer.

Meer recensies van Danique ( xaboutbooksx )