(ont)spannende thriller

Dayenne 13 augustus 2019
Claire, Patricia en Gemma waren vroeger vriendinnen, maar door een gebeurtenis in het verleden is het contact verbroken en leven ze nu alle drie hun eigen leven. Gemma is succesvol schrijfster geworden, Claire een succesvol advocaat en Patricia werkt als lobbyist in Brussel. Het verleden heeft hun leven beïnvloed en gemaakt tot wie ze nu zijn.
Twintig jaar later worden de dames weer geconfronteerd met wat er in het verleden gebeurd is. Claire, Patricia en Gemma worden gestalkt en zien zich gedwongen weer contact met elkaar op te nemen. Lukt het hun te achterhalen wie hen stalkt en te achterhalen waarom alles na twintig jaar weer opgerakeld wordt?

Onder het pseudoniem Suzanne Vermeer zijn al vele vakantie-thrillers verschenen. De meeste thrillers hebben een zomerse of winterse sfeer en passen uitstekend bij het seizoen waarin het boek uitkomt. Het strandhuis, de titel zegt het al, past bij de zomer en speelt zich voor een gedeelte af op het eiland Sardinië, een vakantie-eiland bij uitstek.

Thriller Het Strandhuis is geschreven vanuit wisselend perspectief. De perspectieven Gemma, Claire en Patricia en daarnaast het perspectief van journaliste Teresa Maas. Zij probeert door een verhouding met een politieagent meer informatie te krijgen over de vondst van een in een loods gevonden lijk. Uiteindelijk worden de vier verhaallijnen met elkaar verweven en worden de verbanden duidelijk.

Suzanne Vermeer heeft in deze thriller de personages uitgebreid geïntroduceerd en beschreven. Claire is succesvol advocate in Berlijn en probeert partner te worden, maar weet hierbij niet goed de balans te vinden tussen haar werk en gezin. Patricia is lobbyist in Brussel en probeert na het verlies van haar man het leven weer op te pakken. Gemma is succesvol schrijfster, maar kampt met een writersblock. Om die reden is ze naar een strandhuis gestuurd, om daar aan haar boek te werken. Journaliste Teresa Maas lijkt als journaliste alles over te hebben voor een goed verhaal, zo gebruikt ze politieagent Bas, om meer informatie te verkrijgen over een lopend politieonderzoek voor een goed verhaal in de krant. Uiteindelijk blijkt hier meer achter te zitten dan Teresa’s ambitie om goede artikelen voor de krant te schrijven. De introductie van de personages en het neerzetten van het verhaal neemt een groot deel van het verhaal in beslag. Hierdoor worden de personages goed neergezet, maar zit er nog geen spanning in het verhaal. In het tweede deel van het boek komen de verhaallijnen samen, waardoor de spanning in het boek toeneemt.

In het verhaal wordt al snel duidelijk dat er iemand Gemma, Claire en Patricia stalkt. Door de berichten die hij stuurt, weet hij meer van de gebeurtenissen in het verleden. Dat kunnen dus maar enkele mensen zijn. De spanning die achter hen aanzit, is aanwezig in het verhaal. Uit het niets verschijnt de dader, die een onverwacht snelle aanval doet op de dames. Deze overgang voelt wat abrupt, zorgt voor een verrassing en brengt het verhaal in een stroomversnelling.

Het strandhuis is een (ont)spannende thriller voor heel wat uurtjes leesplezier. Ik waardeer het boek met 3 sterren.

Deze recensie schreef ik voor In de boekenkast.

Meer recensies van Dayenne