Een verhaal over verloren liefde en nieuwe kansen tegen de achtergrond van het prachtige Toscane

Dayenne 31 juli 2019
Gracie ziet bij de kapper een advertentie voor een vakantie in een prachtig kasteel in Toscane. De aantrekkelijke en sfeervolle foto’s halen Gracie over om naar Italië te gaan en daar een week te genieten van het prachtige Toscane. Haar dochter Carina en kleindochter Anastasia reizen met haar mee. Wanneer ze in Italië zijn aangekomen, blijkt dat Gracie niet alleen naar Italië wilde voor de schoonheid van de omgeving en de kooklessen, maar dat ze een geheim verleden heeft dat zich in Italië heeft afgespeeld.

Het verhaal start in het heden, maar al gauw blijkt dat Gracie in het verleden in Italië heeft gewoond. In Onder de Italiaanse zon laat auteur Santa Montefiore de belevenissen van toen ook aan bod komen. De perspectieven van heden en verleden wisselen zich in deze roman af. Deze opbouw geeft direct spanning, omdat de onthullingen langzaam worden gedaan en pas aan het einde van het boek duidelijk is wat zich in het verleden precies heeft afgespeeld.

De hoofdpersonages in dit boek zijn Gracie, Carina en Anastasia. Gracie is een Engelse dame die een rustig leven leidt en activiteiten organiseert met een vrouwenclub. Voor zover bekend heeft ze nooit verre reizen gemaakt en leidde ze met haar man ook een rustig bestaan. Wanneer blijkt dat Gracie naar Italië wil gaan, zijn haar vriendinnen dan ook geschokt. Uiteindelijk blijkt dat Gracie een avontuurlijk leven heeft geleefd in het verleden, maar dit nooit heeft gedeeld met haar man en dochter.
Carina is een drukke zakenvrouw die voornamelijk gericht is op haar carrière en de ontwikkelingen van haar eigen bedrijf. Haar man en kind krijgen hierdoor nauwelijks aandacht. Dochter Anastasia is een typische zeventienjarige die continu op haar mobiel kijkt. Ze zit op een internaat en heeft geen goede relatie met haar moeder.

Gracie, Carina en Anastasia hebben geen sterke onderlinge relaties. Ze zien elkaar weinig en investeren niet in elkaar. De reis die ze ondernemen naar Italië, lijkt dan ook een hele uitdaging. Toch blijkt de prachtige omgeving van Toscane en de sfeer in het kasteel goede effecten te hebben op de gasten. Mama Bernadette en dochter Ilaria, die de kooklessen op het kasteel geven en voor de gasten zorgen, hebben een magische uitwerking op hun gasten. Elk van hen komt uit zijn schulp, doet vriendschappen op, maar ook hun onderlinge verhoudingen worden beter, zo ook tussen Gracie, Carina en Anastasia. Het is hartverwarmend om te lezen dat hun band versterkt. In het begin is met name de sympathie voor de keiharde zakenvrouw Carina moeilijk op te brengen, maar naarmate het verhaal vordert, groeit ook de sympathie voor Carina.

Onder de Italiaanse zon is een boek van auteur Santa Montefiore die al vele romans op haar naam heeft staan. Elke keer weet ze een prachtige feelgoodroman te schrijven, waarin ook een stukje spanningsopbouw zit, waardoor het verhaal erg meeslepend is. De prachtige omgeving van Toscane, het kasteel en de lieflijke Mama Bernadetta en Ilaria zorgen voor een heerlijke sfeer in dit boek. Ik waardeer het boek met vier sterren.

Deze recensie schreef ik voor In de boekenkast.

Meer recensies van Dayenne