Lezersrecensie
Dé must have van 2025
Martine Bakker is freelance schrijver, comedian en creatieve copywriter. 'Silent exit' is haar nieuwste werk.
Korte inhoud
Steractrice Suze van Olst gaat naar het jubileumfeest van het theatergezelschap waarbij ze vroeger speelde. Ze wordt er geconfronteerd met haar verleden en beseft dat bepaalde gebeurtenissen haar gemaakt hebben tot de vrouw die ze vandaag is. Lukt het Suze om alles los te laten? Of beseft ze dat je sommige dingen nooit verwerkt krijgt?
Oordeel
In ‘Silent exit’ van Martine Bakker volgen we de 54-jarige steractrice Suze van Olst. Suze gaat naar het jubileumfeest van Het Gezelschap, de theatergroep waarbij ze haar hele carrière heeft gespeeld. Je merkt al van in het begin dat Suze zich ongemakkelijk voelt op het feest. Dat is bijzonder, omdat je verwacht dat ze zich thuis zal voelen op de plek waar ze jarenlang heeft gewerkt en daardoor word je getriggerd om verder te lezen. Suze houdt nauwgezet bij hoelang ze al op het feest aanwezig is, omdat ze van plan is gauw weg te gaan. Toch dwaalt ze door de schouwburg en komen er herinneringen naar boven, bijvoorbeeld door bepaalde collega’s te zien. Bakker voegt die herinneringen toe als flashbacks, die dus opgewekt worden door een ontmoeting, een detail van de omgeving of zelfs de geur van een personage. Ze verbindt het heden en verleden daardoor op een ingenieuze, natuurlijke manier. Er ontstaat ook een spanningsveld tussen de oppervlakkige sfeer tijdens het jubileum en Suze zelf: ze is een vrouw met intense emoties en trauma’s. Via de flashbacks kunnen we prima tot haar doordringen en begrijp je haar gedrag in de schouwburg beter.
Verder zorgt de ontmoeting met de jonge actrice Chetna ervoor dat Suze langer blijft op het feest dan gepland. De dynamiek tussen Suze en Chetna is erg interessant. Bakker geeft via hen op een geloofwaardige manier het contrast tussen verschillende generaties acteurs weer. Het gaat hier vooral over method acting in het theater, waarbij de acteurs fysiek en mentaal erg worden uitgedaagd, vaak ten koste van zichzelf. Die theatervorm is nu erg populair en wordt vaak bestudeerd, maar er wordt ook gemakkelijker over de grenzen van de acteurs gegaan.
Waar het verhaal dus best rustig begon, gaat het nu veel dieper in op een actueel thema, dat niet alleen maatschappelijk relevant is in de theaterwereld. Grensoverschrijdend gedrag bij actrices wordt hier respectvol ter sprake gebracht en het is een verademing dat Bakker geen blad voor de mond neemt. Mannelijke collega’s van Suze doen heftige uitspraken, die zelfs herkenbaar zullen zijn voor mensen die niets met theater hebben. Bakker laat haar personages op een realistische manier discussiëren over grensoverschrijdend gedrag en creëert daarbij de mogelijkheid voor debat in het echte leven. Theaterliefhebbers denken meer na over hun eigen drijfveren, ook omdat Suze uiteindelijk toegeeft dat extreme stukken spelen eigenlijk niet haar oorspronkelijke droom was. Door die innerlijke strijd te benoemen krijg je een puur beeld van alle facetten van de theaterwereld.
Theater mag dan wel de rode draad zijn in het boek, ‘Silent exit’ is een prima opstap naar reflectie over je eigen situatie op de werkvloer. Macht, ongemak op de werkvloer, afgerekend worden op je leeftijd zijn thema’s die voor iedereen herkenbaar zullen zijn. Het is simpelweg subliem te noemen dat Bakker op een toegankelijke manier kan schrijven over zulke heikele thema’s. Geen enkel moment voelt de novelle te zwaar aan, want de schrijfstijl is helder en het verteltempo precies goed. De afwisseling tussen heden en verleden houden het boeiend. ‘Silent exit’ geeft uiteindelijk verslag van de volledige passage van Suze op het jubileumfeest. Martine Bakker rondt haar novelle prima af en bewijst dat een verhaal niet altijd lang hoeft te zijn om een diepe indruk na te laten.
Conclusie
5 sterren
‘Silent exit’ is een novelle die grensoverschrijdend gedrag in de theaterwereld op een respectvolle manier ter sprake brengt en zo ruimte voor debat creëert. Een must have in de boekenkast van elke vrouw die zich ooit al eens onveilig heeft gevoeld.
Korte inhoud
Steractrice Suze van Olst gaat naar het jubileumfeest van het theatergezelschap waarbij ze vroeger speelde. Ze wordt er geconfronteerd met haar verleden en beseft dat bepaalde gebeurtenissen haar gemaakt hebben tot de vrouw die ze vandaag is. Lukt het Suze om alles los te laten? Of beseft ze dat je sommige dingen nooit verwerkt krijgt?
Oordeel
In ‘Silent exit’ van Martine Bakker volgen we de 54-jarige steractrice Suze van Olst. Suze gaat naar het jubileumfeest van Het Gezelschap, de theatergroep waarbij ze haar hele carrière heeft gespeeld. Je merkt al van in het begin dat Suze zich ongemakkelijk voelt op het feest. Dat is bijzonder, omdat je verwacht dat ze zich thuis zal voelen op de plek waar ze jarenlang heeft gewerkt en daardoor word je getriggerd om verder te lezen. Suze houdt nauwgezet bij hoelang ze al op het feest aanwezig is, omdat ze van plan is gauw weg te gaan. Toch dwaalt ze door de schouwburg en komen er herinneringen naar boven, bijvoorbeeld door bepaalde collega’s te zien. Bakker voegt die herinneringen toe als flashbacks, die dus opgewekt worden door een ontmoeting, een detail van de omgeving of zelfs de geur van een personage. Ze verbindt het heden en verleden daardoor op een ingenieuze, natuurlijke manier. Er ontstaat ook een spanningsveld tussen de oppervlakkige sfeer tijdens het jubileum en Suze zelf: ze is een vrouw met intense emoties en trauma’s. Via de flashbacks kunnen we prima tot haar doordringen en begrijp je haar gedrag in de schouwburg beter.
Verder zorgt de ontmoeting met de jonge actrice Chetna ervoor dat Suze langer blijft op het feest dan gepland. De dynamiek tussen Suze en Chetna is erg interessant. Bakker geeft via hen op een geloofwaardige manier het contrast tussen verschillende generaties acteurs weer. Het gaat hier vooral over method acting in het theater, waarbij de acteurs fysiek en mentaal erg worden uitgedaagd, vaak ten koste van zichzelf. Die theatervorm is nu erg populair en wordt vaak bestudeerd, maar er wordt ook gemakkelijker over de grenzen van de acteurs gegaan.
Waar het verhaal dus best rustig begon, gaat het nu veel dieper in op een actueel thema, dat niet alleen maatschappelijk relevant is in de theaterwereld. Grensoverschrijdend gedrag bij actrices wordt hier respectvol ter sprake gebracht en het is een verademing dat Bakker geen blad voor de mond neemt. Mannelijke collega’s van Suze doen heftige uitspraken, die zelfs herkenbaar zullen zijn voor mensen die niets met theater hebben. Bakker laat haar personages op een realistische manier discussiëren over grensoverschrijdend gedrag en creëert daarbij de mogelijkheid voor debat in het echte leven. Theaterliefhebbers denken meer na over hun eigen drijfveren, ook omdat Suze uiteindelijk toegeeft dat extreme stukken spelen eigenlijk niet haar oorspronkelijke droom was. Door die innerlijke strijd te benoemen krijg je een puur beeld van alle facetten van de theaterwereld.
Theater mag dan wel de rode draad zijn in het boek, ‘Silent exit’ is een prima opstap naar reflectie over je eigen situatie op de werkvloer. Macht, ongemak op de werkvloer, afgerekend worden op je leeftijd zijn thema’s die voor iedereen herkenbaar zullen zijn. Het is simpelweg subliem te noemen dat Bakker op een toegankelijke manier kan schrijven over zulke heikele thema’s. Geen enkel moment voelt de novelle te zwaar aan, want de schrijfstijl is helder en het verteltempo precies goed. De afwisseling tussen heden en verleden houden het boeiend. ‘Silent exit’ geeft uiteindelijk verslag van de volledige passage van Suze op het jubileumfeest. Martine Bakker rondt haar novelle prima af en bewijst dat een verhaal niet altijd lang hoeft te zijn om een diepe indruk na te laten.
Conclusie
5 sterren
‘Silent exit’ is een novelle die grensoverschrijdend gedrag in de theaterwereld op een respectvolle manier ter sprake brengt en zo ruimte voor debat creëert. Een must have in de boekenkast van elke vrouw die zich ooit al eens onveilig heeft gevoeld.
1
Reageer op deze recensie