Wachtman. Op weg naar een bestemming?

Prachtige vormgeving. De mooie cover laat een historische roman verwachten.
Niet zo! BAM! Het eerste hoofdstuk, zeer realistische schrijfstijl, expliciete duik in privacy: onomwonden piemelnaakt, van eisprong tot zaad, sex met 1 doel: een kind.

Philip Wachtman, docent ‘Familierecht’. Focus op vrouwelijk rond. Zijn onderzoek, recht op anonimiteit van spermadonor, lijkt overbodig geworden. Maakt hij plots kans op promotie?

Freya de Koning, stemactrice, oud-studente en vriendin van. Een kinderwens in schril contrast haar Felicity-job (kinderen rondom). Haar acteerdroom spatte uiteen ACHTER de coulissen. #MeToo.

Met de deur in huis vallen, die eerste bladzijden.
Het boek leest heel vlot weg. Soms wat trager (stukjes herhaling) dan weer tempo, beleving na beleving, dialoog na dialoog. Een boek waar over nagedacht is.

Beschrijvende stijl wanneer het over Wachtman gaat.
Grinniken bij ‘gewichtige’ taal in een vakgroepvergadering. -Ze menen het.-
De academicus in de schrijver aan het woord. Duidelijk voelbaar.
Of bij het ‘efkes’, iets té veel overdreven ‘allez’, hoe durft ‘ge’, om het Vlaams te duiden van ‘partner-in-crime’ Dumortier.
Freya vertelt haar ik-verhaal zelf. Met subtiel verschil in hoofdstuk-aanduiding en woordgebruik.

‘Het zijn gewoon een eitje en een zaadje en ze moeten samensmelten, als ei met spek in een pan.’ ‘Neen, aan hem ligt het niet.’ ‘Maar hij kan het niet zeggen, anders is alles kapot.’ ‘Zelf schat hij zijn nakomelingen op 411.’ Dus blokt hij af.

Over recht op anonimiteit, gezinsleven, afstammingsvragen, identiteit, maakbaarheid.
Over rood haar. De achtergrond studenten, fietsdrukte, gebouwen in Amsterdam.
‘Het leven straalt als iedereen een zonnetje is’.
Tot studente Vera zich gaat moeien. ‘Ik vind dat u het heel klinisch benadert.’
Zijn schaduwbestaan.

Eerst ervaar ik weinig sympathie voor de hoofdfiguren. Al speelt bij Philip het verlies van moeder en gebrek aan band met vader. Het blijft een beetje koel. Gaandeweg verandert dit, met een onverwacht eind.

Goed boek, boeiend onderwerp!

Dank @amboanthos voor het #recensieboek!

Meer recensies van De.boekenplank