Een verhaal waar je je hoofd bij moet houden maar wat ook nog lang in je hoofd blijft zitten

deleestrein 29 september 2019
Regina Porter weet met haar romandebuut 'De Reizigers' de lezer te verrassen met een zeer aparte vertelstijl. Vanuit verschillende hoeken belicht zij de lotgevallen van verschillende gebeurtenissen. Ze beschrijft het leven in de Verenigde Staten in de periode 1950 tot 2010, vanaf de burgerrechtenbeweging tot het eerste jaar van het presidentschap van Obama. In korte en soms wat langere raamvertellingen weeft ze diversen personages, motieven en relaties aan elkaar en wordt duidelijk dat door de jaren heen de discussies over racisme, homoseksualiteit, verstandhouding tussen man/vrouw, arm/rijk, burgerrechten en geweld nog steeds niet veranderd zijn. Het is de eeuwige rode draad door ons bestaan.

Door de vele verschillende verhaallijnen is het soms wel lastig om het gehele plaatje voor ogen te blijven zien en is het zeker geen boek wat je even tussendoor leest. Het is een boek wat om overdenking vraagt. Een sterk debuut wat niet voor iedere lezer geschikt of makkelijk leesbaar is maar eenmaal uit zal het je nog wel een tijdje bijblijven.
Het verleden blijkt eigenlijk heel actueel.

Meer recensies van deleestrein