Een nieuwe held!

deleestrein 18 augustus 2019
De auteur David Baldacci heeft al verscheidene bestsellers op zijn naam staan en met heel wat succesvolle personages. In het boek 'Een goede daad' laat hij ons kennis maken met een nieuwe held, Archer, een enigszins rustig en sympathiek persoon die zich weet te ontwikkelen tot gerenommeerd detective waarbij hij de nodige actie beleefd.
In het begin van het verhaal is er veel ruimte voor de kennismaking met Archer en zijn nieuwe start in het stadje Poca City. In de schrijfwijze zit een soort van traagheid die nodig is om de sfeer van het leven in de begin jaren vijftig goed aan te geven, al kan dit voor sommige lezers ook irritant zijn. Alles gebeurd wanneer het gebeuren moet en de schrijver neemt veel tijd om dialogen uit te schrijven. Toch blijven personages enigszins aan de oppervlakte, net als de ware spanning in het verhaal. Pas halverwege komt er echt een ommezwaai en veranderd het verhaal in de herkenbare thrillers die je van Baldacci gewend bent.
Wat dit trage verhaal dan toch zo boeiend maakt is de vertelstijl. Baldacci weet, op een geheel andere wijze dan dat je van hem gewend bent, de sfeer van het verhaal en de belevenis van iemand die geheel opnieuw moet beginnen zo goed neer te zetten dat het allemaal heel geloofwaardig is. Archer kan niet vanaf het begin een actieheld zijn die heftige avonturen beleeft omdat hij nu eenmaal helemaal opnieuw moet beginnen in een stad waar hij niets of niemand kent. Dat is de kracht van het verhaal. De verwachting zal dan ook wel zijn dat de delen die zullen gaan volgen vanaf het begin meer actie zullen bevatten. Archer heeft in ieder geval qua persoonlijkheid in mij een fan gevonden.

Meer recensies van deleestrein