Zeer indrukwekkend en met een mooi doel

deleestrein 05 januari 2024
Het boek ‘Stil zijn als de slangen bijten is geschreven als een jeugdboek, maar ik als volwassenen zat er vanaf de eerste bladzijde meteen in. Het verhaal heeft me niet meer losgelaten en na het lezen nog wel even flink beziggehouden. Zo zie je maar weer dat boeken in principe leeftijdloos zijn. Het gaat om het verhaal wat ze te vertellen hebben en dat raakt je of raakt je niet.

Al eerder las ik een boek van de auteur Theo Streng, namelijk: ‘Dochter van de onderwereld.’ Ook dit is een jeugdboek maar tevens geschikt voor volwassen.
Het is de rake schrijfstijl van de auteur die tot de verbeelding spreekt. Het is bijna filmisch beschreven allemaal. De karakters zijn goed uitgewerkt. Zo maak je de verandering van de hoofdpersoon Yaro goed mee. Zijn angsten, zijn onmacht. Zijn dwaasheid omdat hij meegetrokken wordt in de gekte van het geweld. En daarna de schaamte. Dit alles is zo levendig en met emotie beschreven dan het me wist te raken.

Het verhaal is niet zachtzinnig of fijngevoelig. Theo Streng benoemt nogal wat dingen bij de naam, zoals de verkrachting van een moeder. Heel goed beschreven maar niet voor ieder kind weggelegd. Een waarschuwing daarvoor is denk ik wel op zijn plaats.
Het boek ‘Stil zijn als de slangen bijten zou het denk ik ook heel goed doen op scholen. Om gezamenlijk te lezen en te bespreken en zo de leerlingen wat meer bewust te maken van de vrijheid die we hier hebben ten opzichte van andere plekken in de wereld. Zeker nu met de oorlogen die aan de gang zijn en dus kinderen in oorlogsgebied.

‘’Het was tijd om het verleden te laten rusten en naar voren te kijken. Al zou hij altijd een kind van de oorlog blijven.’’

Auteur Theo Streng heeft een prachtig en tegelijkertijd afschuwelijk verhaal geschreven. Daarnaast is te merken dat hij gedegen onderzoek gedaan heeft naar het ronselen van kindsoldaten.
De volledige opbrengst van het boek gaat naar de stichting War Child. Deze organisatie helpt wereldwijd kinderen in oorlogsgebieden. Met muziek, sport en spel leert War Child de oorlogskinderen omgaan met hun emoties en hun ervaringen. Zodat kinderen zich weer even veilig kunnen voelen en weer even kind mogen zijn.

Via deze weg bedank ik de auteur Theo Streng. Ik mocht zijn e-boek lezen om te recenseren en onderdeel zijn van de blogtour rondom het boek ‘Stil zijn als de slangen bijten’. Overigens heeft dat mijn mening niet beïnvloed.

Meer recensies van deleestrein