Mag zich scharen onder de klassiekers

deleestrein 21 januari 2024
Zeer persoonlijk geschreven
Het boek is onderverdeeld in vier hoofdstukken en een epiloog. Het verhaal word vertelt via brieven die Charlie schrijft aan zijn 'Lieve Vriend'. Wie dat precies is wordt niet echt duidelijk maar gedurende het lezen krijg je toch wel het grootste vermoeden dat jij, als lezer, de vriend van Charlie bent. Door de zeer persoonlijke brieven ga je terug naar het verleden van Charlie en lees je al snel wat de onderliggende oorzaak is van zijn gedrag in het heden. Onderwerpen die er niet om liegen. Zo komt seksueel misbruik, drugs, zelfmoord en geweld aan de orde. Hierom is het boek in de jaren '90 ook een tijdje verboden geweest, omdat het te controversieel zou zijn.

Je wilt Charlie omarmen en beschermen
Auteur Stephen Chbosky heeft met 'The perks of being a Wallflower', (de belevenissen van een muurbloempje), een uniek en emotioneel verhaal geschreven. Door de ik-vorm komen de persoonlijke gebeurtenissen nog meer bij je binnen. Charlie is zo en zo een personage wat je niet meer loslaat. Door zijn onhandigheid en terughoudendheid en alles wat hij heeft meegemaakt wilde ik hem als lezer beschermen, omarmen en onder mijn hoede nemen. Dat betekent dus dat de schrijver Stephen Chbosky een personage echt tot leven kan brengen.

Niet alleen voor jongere, ook voor volwassen een zeer boeiend boek
Omdat de het hoofdpersonage zo jong is, zou je denken dat dit boek alleen geschikt is voor middelbare scholieren. Maar niets is minder waar. Dit boek zou zeker verplichte leeskost in de klas moeten zijn vanwege de vele onderwerpen waar scholieren mee te maken hebben of krijgen. Maar als volwassenen is het ook goed om dit boek te lezen. Je kan je zo makkelijker identificeren met het gedrag van een puber.

Deze bestseller uit 1999 werd in 2012 verfilmd met in de hoofdrollen Emma Wason, die wereldwijd bekend werd als Hermione Granger in de Harry Potter -films, en Ezra Miller.
Na de release van film werd het boek ook weer heel populair. En terecht.

Stephen Chbosky is auteur en regisseur
De auteur Stephen Chbosky is zelf ook verantwoordelijk voor het schrijven van het script en regisseren van de film 'The perks of being a Wallflower'.
Stephen Chbosky is geboren in 1970 in Pittsburgh, Pennsylvania. Zijn schrijverstalent deed hij op tijdens zijn studie aan het Filmic Writing & Screening-programma van de Universiteit van Zuid-Californië. Hij schreef verschillende (niet geproduceerde-)scenario's en regisseerde al eerder een film in 1995. Zijn grote doorbraak kwam dus met het boek 'Perks of being a Wallpaper'. Het verhaal is semi-autobiografisch.
Ondanks dat het boek nog niet eens zo heel oud is kun je denk ik toch wel zeggen dat het tot de klassiekers behoort. Het bevat alle elementen die in de literatuur van belang zijn. Daarnaast leest het boek, ondanks de zware onderwerpen, makkelijk. daardoor is het ook heel geschikt voor de leeslijsten. Ik ben blij dat het door uitgeverij AW Bruna opnieuw uitgegeven is.

Meer recensies van deleestrein