Hoe ver zou jij gaan voor een kinderwens?

17 maart 2023
Als andermans kinderwens jouw werk is, maar deze aanvraag wel heel bijzonder blijkt te zijn. Hoe ver ga je dan?

Ze is succesvol en meelevend tegelijk: alle eigenschappen die een fertiliteitsarts zich kan wensen. Birgit Zilver heeft sinds korte tijd haar eigen praktijk en samen met haar compagnon helpt zij vele stellen richting die ene grote wens: een kindje. Birgit leeft voor haar werk en haar ogenschijnlijk simpele privéleven houdt zij hier strikt gescheiden van. Er is sinds haar relatie met haar ex Sander dan ook geen andere man in haar leven gekomen en voor Birgit is dit helemaal prima. Tot het moment dat Sander weer bij haar op de stoep staat en Birgits zorgvuldig ongecompliceerde leventje ineens flink op losse schroeven komt te staan. Hij stelt haar die ene vraag, waarvan ze nooit had gehoopt ‘m te krijgen...

Sander is inmiddels gelukkig met Annabel, maar de kroon op hun relatie zou toch wel een kindje zijn. Dit gaat echter helaas allesbehalve vanzelfsprekend, dus wanneer er geen mogelijkheid meer over lijkt te zijn, klopt Sander bij Birgit aan. Als hij haar vraagt om hem en Annabel te helpen bij hun kinderwens, is Birgit zo overrompeld dat ze toezegt voor ze er erg in heeft. En vanaf dat moment, lijkt haar zorgeloze leventje als een kaartenhuis in elkaar te vallen. Birgit krijgt te maken met bedreigingen en naarmate deze vaker en heftiger worden, raakt Birgit langzaam de controle kwijt. Dat iemand het op haar gemunt heeft is duidelijk. Maar waarom? En wie is er nog te vertrouwen, als ze geen grip meer lijkt te hebben op de situaties waarin ze zich bevindt? Uit pure wanhoop de regie weer terug te krijgen maakt Birgit een inschattingsfout, waar ze voor altijd de gevolgen van zal moeten dragen...

Om eerlijk te zijn, begonnen wij allebei een beetje sceptisch aan dit boek. Onze vorige – en eerste – kennismaking met dit schrijversduo mondde uit in een leesavontuur die ons niet heel erg aansprak, maar met frisse en vernieuwde moed begonnen wij in dit boek. Daar waar de cover van hun debuutthriller ons aansprak door de vrolijke kleuren, vonden wij deze cover niet zo heel erg passend gekozen. Hij doet absoluut duister aan en het is duidelijk dat het verhaal allesbehalve vrolijk en zonnig zal zijn, maar waarom er is gekozen voor een blauwe bloem op de cover is ons eigenlijk een raadsel. De titel daarentegen spreekt wel weer heel erg tot de verbeelding.

Ondanks dat dit boek niet gelijk ons oog zou hebben getrokken als we ‘m in de boekhandel zouden zien liggen, begon het verhaal wel direct heel erg sterk. De verhaallijn is vanaf het begin af aan al goed te volgen en de personages die aan bod komen worden sterk in het verhaal neergezet. Dit geldt ook voor de dader die Birgit de stuipen op het lijf jaagt met bedreigingen die steeds ernstigere vormen aannemen, maar grappig genoeg verschilt onze mening over zijn bijdrage in het verhaal nogal.

Nathalie mistte in het verhaal meer vanuit het perspectief van de dader. Zij heeft na afloop van het verhaal nog vraagtekens over de rol die deze dader speelt. Wat is precies zijn verhaal? Maaike heeft het gebrek aan perspectief vanuit de dader juist als heel prettig ervaren. Voor haar gevoel is dit hiermee een thriller geworden waarbij de dader niet zo snel door haar ontmaskerd werd. Als lezer hoop je altijd verrast te worden door wie de uiteindelijke dader blijkt te zijn en door de afwezigheid van het perspectief van de dader in dit verhaal, bleef de dader tot op het laatste moment voor haar onduidelijk.

Al met al kijken wij dus terug op een hele leuke leeservaring, waarbij onze mening over dit schrijversduo absoluut is veranderd en die ons doet uitkijken naar meer!

Beoordeling: 4 sterren

Liefs,