Verovert stunteljournalist Naomi het hart van topchef Jonas of wordt het herrie in de keuken?

16 april 2023
Naomi haar ouders zijn wanhopig en weten niet meer wat ze moeten doen. Ze huren een huis van Naomi haar ex Terence en hij dreigt ermee ze het huis uit te moeten zetten, omdat hij het huis wegens financiële redenen moet verkopen. Het huis van de ouders van Naomi ligt vol herinneringen en het is een vertrouwde omgeving voor haar vader met Alzheimer. Het is dus meer dan logisch dat haar ouders graag in dit huis willen blijven wonen zolang dit mogelijk is.

Naomi wil haar ouders graag helpen en besluit in te gaan op een wel heel onmogelijk voorstel van restauranteigenaar Terence. Hij wil geld verdienen met een artikel over zijn top-chef Jonas, maar Jonas is nogal terughoudend en verteld niks over zijn privéleven. Naomi doet zich voor als culinair journalist en wil een diepgaand artikel schrijven over de mediaschuwe chef-kok. In ruil hiervoor zal Terence haar ouders helpen om in het huis te kunnen blijven wonen.

Naomi zet alles op alles om Jonas’ vertrouwen te winnen en meer over hem te weten te komen. Helaas is dit niet zo makkelijk als ze dacht, want de stugge Jonas moet niks van journalisten hebben en Naomi heeft ook nog eens allesbehalve verstand van koken. Desondanks blijft Naomi haar best doen wanneer de tijd begint te dringen als haar vader in de laatste fase van Alzheimer is beland en totaal de kluts kwijt is. Jonas’ verleden blijkt nogal heftig te zijn om te delen met de buitenwereld en Naomi moet toegeven dat ze hem meer dan gewoon aardig vindt. Is het dan nog mogelijk om niemand teleur te stellen...?

Worden jullie ook zo vrolijk van de covers van feelgood boeken? Ik wel en de cover van De kluts kwijt is er weer zo eentje! Nog nooit eerder heb ik een boek van Vannessa Thuyns gelezen, sterker nog ik had nog nooit van deze auteur gehoord totdat ik afgelopen oktober een positieve recensie las bij @femleest. Ik werd meteen enthousiast en dit boek belandde snel op mijn TBR-lijstje!

In de kluts kwijt volgen we journalist Naomi die alles op alles zet om haar ouders te helpen in een erg moeilijke tijd. Haar vader heeft de ziekte van Alzheimer en het lijkt erop dat haar ouders hun huis moeten verlaten omdat Terence financiële problemen heeft. Naomi draait alleen voor de zorg van haar ouders op, omdat haar zusje op jonge leeftijd ruzie kreeg met haar ouders. Dat het leven van Naomi een rollercoaster is, kom je snel achter tijdens het lezen van dit boek.

De personages in dit boek worden sterk weggezet. Naomi heeft het beste met iedereen voor en staat dan ook voor iedereen klaar om te helpen. Hierbij lijkt ze zichzelf somt een beetje te vergeten. Jonas lijkt in het begin een hele stugge jongen, maar naarmate het verhaal vordert wordt hij steeds een beetje losser en begin je als lezer ook van Jonas te houden. Terence is Naomi haar ex en wordt weggezet als een persoon dat veel macht over Naomi heeft, gezien de situatie van haar ouders. Vervolgens heb je nog de familie van Naomi die ieder hun eigen rugzakje hebben. Naomi haar zusje heeft al langere tijd geen contact meer met haar ouders, desondanks is de band tussen de zussen erg sterk. Bij de ouders van Naomi wordt een gevoelig onderwerp aangesneden: Alzheimer. Dit onderwerp weet de auteur van dit boek mooi weg te blenden in het verhaal. Zo nu en dan komt het onderwerp op een luchtige manier aan bod. De manier waarop Naomi met de ziekte van Alzheimer omgaat vind ik ontzettend mooi en ontroerend beschreven. Als verpleegkundige heb ik zelf regelmatig te maken met zorgvragers met dementie en ik vind het altijd ontzettend knap hoe familieleden hier mee omgaan. Zo kreeg ik in dit boek ook enorm veel respect voor Naomi!

Dit boek bevat 22 hoofdstukken aan leesplezier en een leuk detail vind ik de gardes bij elke hoofdstuk aankondiging, it's all about the details right?! De schrijfstijl van Vannessa is vlot, luchtig en erg prettig om te lezen. Verder is de kluts kwijt een grappige en romantische feelgood-roman en bevat het alle nodige ingrediënten voor een geslaagde leeservaring. Romantiek, vriendschap, familieperikelen, humor en verdriet: dit boek bevat het allemaal. En dan nog twee hoofdpersonages die je direct in je hart sluit en van begint te houden. Dit boek is voor mij een echte must-read en ik had dan ook enorm veel moeite om dit boek weg te leggen. Na het lezen van dit boek ben ik zeker van plan om meer boeken te gaan lezen van deze auteur en stiekem hoop ik dat Jonas en Naomi nog een keer weer terugkomen, want ik begin ze al een beetje te missen...

Liefs,
Nathalie