Wanneer gevoelens van spijt allesoverheersend zijn, komt Nora voor een grote vraag te staan...

16 april 2023
Ze had het plan te sterven, maar iets bracht haar op de plek waar ze nu was. Tussen leven en dood in, met nog vele levens om uit te kiezen die gepaard gaan zonder spijt. De keuze is aan haar...

Als er één ding het leven van Nora Seed overheerst, is het spijt. Ze heeft spijt van de beslissingen die ze in haar leven gemaakt heeft, spijt van de manier waarop zij in haar keuzes heeft gehandeld en spijt van alles wat ze niet – of juist wel – heeft gezegd tegen iedereen die haar lief is. Geteisterd door
het gevoel dat ze in haar leven constant de verkeerde keuzes heeft gemaakt en iedereen teleurstelt, besluit Nora een eind te maken aan haar leven. Maar geheel tegen haar verwachtingen in, verlaat zij haar leven niet, maar staan juist alle mogelijke levens die zij kan leiden voor de deur.

Nora komt terecht in de Middernachtbibliotheek. Op deze plek, tussen leven en dood, krijgt ze de kans om te ontdekken op welke manier haar leven was verlopen als zij op dat ene moment net een andere keuze had gemaakt. Elk boek dat zij uit de bibliotheek openslaat bevat een compleet ander leven. Een leven waarin ze Olympisch zwemkampioene is geworden bijvoorbeeld, of een leven waarin ze wél bij haar ex is gebleven. In elk mogelijk leven probeert Nora haar weg te vinden en te ontdekken of dit leven bij haar past. Want zo gauw zij de keuze maakt dat dit het leven is dat haar gelukkig maakt, blijft ze er en is er geen weg meer terug. Nora ziet vele levens van zichzelf voorbijkomen en staat voor de lastigste vraag die ze in welk leven dan ook had kunnen beantwoorden: wat maakt het leven de moeite waard?

Dit boek is voor mij eigenlijk een typische cover-buy geweest. Met zijn duistere voorkant en pakkende titel, wist het boek mij in de boekhandel al nieuwsgierig te maken en was ik heel benieuwd naar de vele verschillende levens die hoofdpersonage Nora van zichzelf zou ontdekken. En nu, na ruim een jaar, was het weleens tijd om ‘m erbij te pakken!

Ik merkte al direct bij de eerste hoofdstukken dat ik wat moeilijk in het boek kwam. Misschien dat je het wel herkent: je weet eigenlijk vaak direct bij het lezen van de eerste hoofdstukken al of de schrijfstijl van een auteur bij je past of niet. Ik althans wel en ik was er dan ook al vrij snel achter dat de schrijfstijl van deze auteur niet helemaal voor mij weggelegd was. Dit zorgde er dan ook voor dat ik gedurende het boek eigenlijk nét niet helemaal lekker in het verhaal kwam, voor mijn gevoel. Hierdoor kreeg ik niet echt de feeling met hoofdpersonage Nora, maar om eerlijk te zijn ook niet echt met de andere personages uit het verhaal...

De verhaallijn in het boek vind ik overigens erg origineel. Een mysterieuze bibliotheek vol boeken met ontelbare levensopties is prachtig bedacht. Zeker wanneer je bedenkt dat het hoofdpersonage het leven niet meer ziet zitten en meer spijt van het leven heeft dan ervan genoot, zorgt het boek ook dat je als lezer zelf aan het denken wordt gezet. Waar ben jij in je leven dankbaar voor?

Toch trokken de levens die Nora koos – en daarmee ook de verhalen die hierin tot stand kwamen –mij vaker niet dan wel en maakte dit ook dat ik voor mijn doen best lang heb gedaan over het uitlezen ervan. Voor mij geen adembenemend boek dus helaas, maar gewoon een mysterieuze roman met wel een prachtig thema dat je laat nadenken over de keuzes die je bij leven maakt.

Liefs,
Maaike