Groot fan van Linda Jansma! (4,5 ster)

14 januari 2022
Iedereen in de vooraanstaande en succesvolle familie Van Foreest lijkt zijn zaakjes op orde te hebben, maar schijn bedriegt. En welke rol speelt Judith, die met haar plotselinge komst de onderlinge verhoudingen in de familie flink op losse schroeven weet te zetten?

Kort voordat Francis van Foreest ervoor kiest het vooraanstaande advocatenkantoor van zijn vader in hartje Gooi over te nemen, begaat hij een grote fout. Mogelijk nog groter is de fout om dit voor zijn gehele familie te verzwijgen. Met de komst van een nieuwe Van Foreest als eigenaar van het advocatenkantoor, spelen de onderlinge spanningen in de familie op. Francis is vaak aan het werk, waardoor zijn grote liefde Renée en hun drie kinderen weinig tijd en aandacht van hem krijgen. En het is nu juist deze aandacht waar het Renée steeds vaker aan ontbreekt.

Het gebrek aan affectie met Francis en het eenzame gevoel dat Renée steeds vaker ervaart, drijft haar namelijk rechtstreeks in de armen van Tobias, een knappe soapacteur en... Renées zwager. Hoewel Renée met man en macht probeert Tobias voor zover mogelijk uit haar gedachten te verbannen, vindt ze bij hem wel de spanning die ze in haar relatie met Francis zo mist. Keer op keer blijven de twee elkaar in het geheim zien, maar daar zou wel eens abrupt een einde aan kunnen worden gemaakt wanneer iemand beweert van hun geheime affaire te weten en er niet voor terug te deinzen dit bekend te maken...

En wanneer puberzoon Ties tot overmaat van ramp wordt gepakt bij een drugsdeal, lijkt er weinig van de prestigieuze familie Van Foreest over te blijven. Ties zakt verder en verder af in de onderwereld, tot het moment dat hij Judith ontmoet in de exclusieve seksclub van zijn oom Mathijs – de jongste zoon van de familie Van Foreest, die door zijn keuze voor een seksclub door zijn vader met de nek wordt aangekeken. Judith lijkt een positieve werking op Ties te hebben, maar is zij wel wie ze zegt dat ze is? En weet de familie alle schandalen te overleven, of lijken de onderlinge verhoudingen met de komst van Judith voor eens en voor altijd duidelijk?

Na talloze losse boeken van Linda Jansma te hebben gelezen, viel mijn oog een tijdje geleden op dit eerste deel in de serie Van Foreest. Ik besloot ‘m - zoals ik wel vaker doe – tweedehands van iemand over te nemen, alhoewel ik mij amper kon voorstellen dat ik dit boek niet zou waarderen. Ik ben en blijf toch groot fan van Linda Jansma haar boeken.

Al gelijk aan het begin werd ik lekker meegenomen in het verhaal, mede door de keuze voor drie verschillende perspectieven. Ik ervaar dit zelf altijd als heel prettig, omdat je hiermee gedurende het verhaal zelf verbanden gaat leggen tussen gebeurtenissen die zich voordoen in de levens van de personages. Over de personages gesproken: Linda weet ze, zoals vrijwel in al haar boeken, weer uitstekend neer te zetten. Voor bepaalde personages voelde ik vanaf het begin namelijk al een bepaalde “haat”, door uitspraken en acties die worden gedaan en voor andere personages kon ik een bepaalde mate van sympathie ontdekken. Ook de spanning blijft gedurende het verhaal constant aanwezig en mijn aandacht verslapte vrijwel geen moment.

Ik hou tijdens het lezen van boeken vaak met steekwoorden bij wat ik van het verhaal vond. Voornamelijk om er een zo gedetailleerd mogelijke recensie van te kunnen schrijven, maar ook omdat ik het heel leuk vind dit later in mijn eigen invulboekje te schrijven. Ik heb nou eenmaal iets met schrijven, notities en lijstjes, haha. Ik deel dan ook graag één van deze notities met jullie, dat ik over dit boek schreef: “Ik hoop van harte dat hier ooit een film over gemaakt wordt.”

Zoals je wel merkt: ik ben laaiend enthousiast over dit boek. Linda wist in dit boek op een nonchalante manier een plottwist heel erg goed te brengen en ook gedurende het verhaal zijn er veel verrassende wendingen in het verhaal aangebracht. Dit heeft gezorgd voor heel wat uren leesplezier en ik kan dan ook niet wachten op 19 januari, de dag dat het tweede deel in deze serie uitkomt. Een ding is zeker: ik schaf ‘m gelijk aan!

4,5 ster.

Meer recensies van