Mijn eerste King boek!

Demi Stein 19 augustus 2020
Het eerste boek dat ik van Stephen King las was "Verlichting". In dit verhaal lees je over Scott Carey. Hij verliest steeds meer gewicht, terwijl hij er van buiten hetzelfde uit blijft zien. Hij weegt evenveel met kleren, als zonder kleren. Zelfs wanneer hij gewichten mee neemt de weegschaal op, blijft zijn gewicht hetzelfde.

In zijn woonplaats raakt Scott verwikkeld in een burenruzie. De hond van zijn lesbische buurvrouwen poept met enige regelmaat op zijn gazon (en laten we nou eerlijk zijn, wie vind dat nou leuk? ). Deze buurvrouwen hebben een restaurant geopend, maar veel aanloop krijgen ze niet. Dit komt omdat de inwoners niks willen weten van een lesbisch stel.

Wanneer Scott ziet tegen welke problemen zij aanlopen, besluit hij om te helpen. Hij komt voor ze op en gaat - ondanks de burenruzie - bij hun uit eten. Dit wordt echter niet direct gewaardeerd.

Tijdens de jaarlijkse hardloopwedstrijd gebeurd er echter iets waardoor er een onverwachte verbintenis komt tussen Scott en één van zijn buurvrouwen. De vriendschap wordt sterk en samen gaan ze door het mysterie heen van Scott zijn gewichtsverlies.

Toen ik de beschrijving van het boek lees vond ik het een beetje 'vaag' klinken. Toch was ik ook geïnteresseerd en op aanraden van anderen ben ik het boek gaan lezen. En dat is maar goed ook, want wat heb ik er van genoten! Jammer dat het boek maar zo kort duurde...

Het is heel interessant om te lezen hoe Scott steeds meer gewicht verliest, wat hij daarover denkt en hoe hij daarmee omgaat. Hoe verder je in het boek komt, hoe meer zijn persoonlijkheid verandert en hoe leuker het wordt.

Het conflict tussen Scott en zijn buurvrouwen is een probleem die we in het leven wel vaker tegenkomen, waardoor je je er ook makkelijk in kan verplaatsen. Dit zorgt er ook voor dat je graag wilt doorlezen. In combinatie met dat het maar een dun boek is, zorgde dat er bij mij voor dat ik het in een middagje uitgelezen heb.

De schrijfstijl van King vind ik ook erg fijn. Dat zeg ik niet omdat het Stephen King is en 'iedereen' hem geweldig vind, maar omdat ik oprecht geniet van hoe hij het verhaal schrijft en hoe je daarin meegetrokken wordt. Ik wil meer!

Ondanks dat het een kort verhaal is heeft het boek mij zeker weten te raken. Hoe de vriendschap wordt opgebouwd en hoe het eindigt wordt zo mooi omschreven, dat je niet anders kan dan er emotioneel van worden. Ik vond het eind echter ineens heel snel gaan, dit had van mij wat langzamer gemogen.

Meer recensies van Demi Stein