Biografie van oma

Demi Stein 07 oktober 2022
Originele recensie: https://meerboekenblog.nl/zusters-van-tarakan/

SAMENVATTING:
In Zusters’s van Tarakan vertelt David Meijer het verhaal van zijn oma tijdens de Tweede Wereldoorlog. Mila Herman raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog vermist en werd daarna dood verklaard.

Op 24 december 1941 is Mila slechts 23 jaar oud wanneer ze samen met een twintigtal andere zusters van het Rode Kruis in het vliegtuig stappen. Twee weken geleden heeft Nederland de oorlog verklaard aan Japan. Mila is nog nooit buiten Java geweest en weet nu niet waar de zusters naar toe gevlogen zullen worden.

Na een lange tocht arriveren ze op Tarakan. Dit is een klein olie-eiland voor de kust van Borneo. Het is omgeven door een dichte jungle en honderden soldaten wachten op wat er komen gaat. In één nacht wordt Tarakan bestormd door duizenden Japanse soldaten, de verbinding vanaf Tarakan met het thuisfront gaat daarmee verloren waardoor men in het duister tast. Wat is er in die tijd met Mila gebeurd?

De geschiedenis is te pijnlijk

Zusters van Tarakan verteld het verhaal over moedige mensen in oorlogstijd, maar dan in een gebied waar we normaliter weinig over horen. Meijer heeft ervoor gekozen om als perspectief een soort vogelvlucht aan te houden. Je leest over wat Mila meemaakt, maar niet daadwerkelijk vanuit haar ogen. Dit vind ik een zeer wijze beslissing gezien het feit dat Meijer aangeeft weinig te hebben gesproken met zijn oma over wat ze daadwerkelijk mee heeft gemaakt. Het keerpunt hiervan is dat je de emoties van de personages wel mist, waardoor het soms wat onpersoonlijk aanvoelt.

Door het uitgebreide onderzoek van Meijer krijg je een goed beeld van dit onderbelichte deel van de Tweede Wereldoorlog. Het is zeer interessant om hier eens wat over te lezen, maar het is ook verschrikkelijk om te beseffen dat onder andere deze dappere zusters zoiets heftigs hebben meegemaakt.

De schrijfstijl van David Meijer is niet één van mijn favorieten. Mede door de vele informatie en het, om het zo maar te noemen, afstandelijke, is het regelmatig taaie kost. Het vereist dan ook wat concentratie om goed in je op te nemen wat Mila en haar collega’s allemaal hebben meegemaakt. Wanneer je daar langsheen kan kijken lees je een interessant stuk en leer je weer nieuwe feiten over wat er tijdens de Tweede Wereldoorlog gebeurd is.

Zusters van Tarakan is een historische biografie over David Meijer zijn oma. De schrijfstijl is niet heel toegankelijk, maar de gegeven informatie is wel zeer interessant en daarmee zeker een aanrader voor de mensen geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog of de geschiedenis van de omgeving.

Meer recensies van Demi Stein