Lezersrecensie
Alles op alles
Als Nadja’s oudtante Ella een beroerte krijgt, twijfelt ze geen moment en reist ze af naar Engeland om daar haar sabbatical door te brengen. Nadja kwam samen met haar ouders en zus iedere zomervakantie bij haar oudtante, die aan de rand van het landgoed Stonewood woont. Ze mocht nooit bij het oude landhuis in de buurt komen, maar het heeft haar altijd gefascineerd. Wanneer Nadja het dagboek van Ella vindt, komt ze in een wereld vol mysterie terecht. Ondertussen heeft het landgoed een nieuwe eigenaar en staat het op het punt om gesloopt te worden, met projectontwikkelaar Benjamin aan het roer. Nadja probeert samen met een aantal dorpsbewoners de sloop te dwarsbomen, want het landhuis heeft zoveel potentie. Benjamin wordt gezien als de vijand, maar is hij dat wel?
In Alles op alles lezen we vanuit het perspectief van Nadja, die noodgedwongen haar sabbatical doorbrengt in Engeland. Dat doet ze met liefde, want haar oudtante Ella heeft een beroerte gehad en zo heeft Ella toch een naaste in de buurt. Dat dit niet het enige was wat ze in Engeland zou meemaken, wist Nadja toen nog niet. Benjamin, een projectontwikkelaar, staat op het punt het landgoed te slopen en dat kan Nadja niet laten gebeuren. Terwijl ze samen met een aantal anderen de sloop probeert tegen te houden, komen ze in allerlei, soms zelfs hilarische, situaties terecht. En de vreselijke Benjamin blijkt op het tweede gezicht toch niet zo vreselijk als hij in eerste instantie leek. Nadja is een doorzetter en een vrouw met pit, die zich ondanks haar onzekerheden niet makkelijk uit het veld laat slaan. De spanning tussen Nadja en Benjamin wordt door Vos op een mooie, geleidelijke manier beschreven, waardoor deze voor de lezer haast voelbaar is. En die voelbare spanning is zeker niet alleen maar negatief.
Vos heeft een beeldende schrijfstijl. De situaties waar Nadja in belandt, zijn hierdoor goed voor je te visualiseren. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken en leest vlot door. Er is een verhaallijn in het heden, afgewisseld met dagboekfragmenten van Ella uit het verleden. Hierdoor krijg je als lezer ook mee wat het landgoed voor Ella heeft betekend. De humoristische manier van schrijven vind ik heerlijk, en ik heb dan ook regelmatig hardop gelachen. Dit is zeker niet het laatste boek van Vos dat ik oppak!
Ik ontving dit boek via de uitgeverij. Dit heeft geen invloed op mijn mening.
In Alles op alles lezen we vanuit het perspectief van Nadja, die noodgedwongen haar sabbatical doorbrengt in Engeland. Dat doet ze met liefde, want haar oudtante Ella heeft een beroerte gehad en zo heeft Ella toch een naaste in de buurt. Dat dit niet het enige was wat ze in Engeland zou meemaken, wist Nadja toen nog niet. Benjamin, een projectontwikkelaar, staat op het punt het landgoed te slopen en dat kan Nadja niet laten gebeuren. Terwijl ze samen met een aantal anderen de sloop probeert tegen te houden, komen ze in allerlei, soms zelfs hilarische, situaties terecht. En de vreselijke Benjamin blijkt op het tweede gezicht toch niet zo vreselijk als hij in eerste instantie leek. Nadja is een doorzetter en een vrouw met pit, die zich ondanks haar onzekerheden niet makkelijk uit het veld laat slaan. De spanning tussen Nadja en Benjamin wordt door Vos op een mooie, geleidelijke manier beschreven, waardoor deze voor de lezer haast voelbaar is. En die voelbare spanning is zeker niet alleen maar negatief.
Vos heeft een beeldende schrijfstijl. De situaties waar Nadja in belandt, zijn hierdoor goed voor je te visualiseren. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken en leest vlot door. Er is een verhaallijn in het heden, afgewisseld met dagboekfragmenten van Ella uit het verleden. Hierdoor krijg je als lezer ook mee wat het landgoed voor Ella heeft betekend. De humoristische manier van schrijven vind ik heerlijk, en ik heb dan ook regelmatig hardop gelachen. Dit is zeker niet het laatste boek van Vos dat ik oppak!
Ik ontving dit boek via de uitgeverij. Dit heeft geen invloed op mijn mening.
1
Reageer op deze recensie
