een soort van recensie ofzo: Imbalance (10+)

de.sebastiaan 24 juli 2020
Avatar The Last Airbender (ATLA) is voor mij de beste animatieserie ooit! En sinds 2012 brengen ze ook comics uit. Deze laatste is net uit (de gebundelde Library editie dan) die ik uiteraard moet lezen!

Aang, Katara, Sokka en Toph komen aan in Cranefish Town waar benders en non-benders samen leven. Alleen als ze aankomen zijn de inwoners verdeeld. De benders en non-benders staan tegenover elkaar. Zelfs in de gemeenteraad. Lukt het Aang om te achterhalen wie er steeds vuur de olie gooit?

Zoals gezegd: Ik hou van ATLA! En de uitbreiding naar de comics vind ik te gek! Het is niet allemaal even intelligent als de animatieserie, maar alsnog heel fijn dat de wereld wordt uitgebreid.

Dit boek heeft na 5 andere een nieuwe schrijver en tekenaar. En dat merk ik. De tekeningen zijn iets hoekiger dan ik gewend ben, maar daar was ik al snel aan gewend. Aan het verhaal en schrijfstijl merk ik het namelijk niet. De nieuwe stijl van tekenenen kan ik ook wel zien als conceptueel. De karakters zijn weer wat ouder en zo worden ze ook getekend.

Dit boek speelt zich af in Cranefish Town wat later Republic City zou worden. Andere kijkers weten dat Avatar The Legend Of Korra (ATLOK) daar afspeelt. Hier beginnen dus de problemen tussen de benders en non-benders. In het eerste seizoen van ATLOK is de verdeeldheid het onderwerp.

ATLA heeft altijd een politieke lading en ook hier is dat niet anders. Je kan de situatie heel goed in deze tijd plaatsten en misschien nog iets van opsteken.

Het grootste minpunt is dat je er zo doorheen bent. Maar zolang ze deze strips blijven maken, blijf ik ze lezen. Ik hou ervan.

Meer recensies van de.sebastiaan