een soort van recensie ofzo: De Schaduwmot (10+ zeggen ze...)

de.sebastiaan 11 januari 2021
‘LeesLive’ van @dekinderboekwinkel kwam er weer weer aan. Laat ik deze eerste van het jaar lekker meedoen. Het Nevermoor-gat kan met dit boek gevuld worden. Dat wil ik. Een nieuwe serie. Dus ga ik lezen. Tot zo.

Imogen volgt een mot (en haar zusje Marie volgt haar). Ze ziet een deur in een boom. Wat zij niet weet is dat daar een nieuwe wereld achter schuilt. Vol intriges, verdeeldheid en leugens. Met vreselijke wezens en dood en verderf. Maar waarom zijn zij daar? En hoe terug?

“The stakes are high” zouden ze in Brittenland zeggen. “They have big shots to fill.” misschien ook wel. En het begin verrast me niet. Alice en Narnia. Je kent het wel. Niet erg. Een tof verhaal is een tof verhaal. Even verder lezen. Het wordt beter. Hoop ik.

Het duurt een tijdje voordat ik erin kom. En nog even. En toen nog een beetje meer bladzijdes. De hoofdstukken zijn zó kort dat ik erna even iets anders ga doen. Ik lees weleens iets met korte hoofdstukken en dan wil ik meer. Meteen. En wel nu. Maar juist naar die “nu” ben ik op zoek. Een 10+ boek kan ik het niet noemen. Als ik nu 10 was geweest had ik het boek de vreselijkste dingen aangedaan. Dingen die ik erin lees. Ik kom er echt niet in.

@vlogmeisjegalore heeft me zelfs een peptalk gegeven. “Ik denk zelfs aan 5 sterren!” zei ze nog. Ik kon er weer tegenaan! Ik geloofde erin! Nog 250 bladzijde! Dus toen gebeurde het... ‘Eye of the Tiger’ knalt door de speakers en net zoals in een 80’s montage worstel ik me tot de spreekwoordelijke top. Ik lees immers een boek. Ik worstel me tot het einde. Het is het meest epische moment van het jaar! Bleek het in mijn dromen. De realiteit was anders. Totdat…

De laatste 100 pagina’s. Wat een worsteling was het. En dan ga ik! Bladzij na bladzij. M’n ogen maken overuren en niet omdat het moet. Ik kom aan bij deel 4. Dat is echt te gek. BAM! ACTIETJE HIER! TJAKKABOEM! EEN DOOIE DAAR! SWOOOOSH! ALLES IN DE FIK! Helemaal te gek. Maar van korte duur.

104 hoofdstukken heeft het. Maar lees het niet zoals ik. Het zijn geen hoofdstukken. Scènes. Dat zijn het. Het heeft zeker een beetje van het Nevermoor gat gevuld. 10 dagen.

Meer recensies van de.sebastiaan