Duidelijke waarschuwing

Desirée 15 maart 2020
Rutger Bregman schrijft deze brief aan alle inwoners van Nederland.

Hij vertelt over Johan van Veen. Hij was Hoofd studiedienst bij Rijkswaterstaat. Meerdere keren heeft hij gewaarschuwd voor een watersnoodramp. Maar hij werd niet gehoord.

In 1953 breken de dijken in Nederland en overstroomt een gebied van 129.000 hectare.

Na de watersnoodramp heeft Johan het Deltaplan gerealiseerd. Maar hij waarschuwt dat er veel zwaardere maatregelen nodig zijn tegen een volgende stormvloed.

Rutger interviewt 7 experts over de zeespiegel. Als de zeespiegel meer dan 2 meter stijgt, heeft Nederland een groot probleem. Grote steden zoals Rotterdam, Den Haag, Delft en Leiden kunnen vervagen. Deze stijging wordt al rond 2100 verwacht, als de opwarming van de aarde tot 4 graden is gestegen. De Deltawerken zijn berekend op een stijging van 40 centimeter.

Een goede en duidelijke waarschuwing voor heel Nederland. Want de klimaatveranderingen kunnen grote gevolgen hebben voor ons land.

Dit boekje kon je bestellen bij de Postcode Loterij. Dit vind ik een goed initiatief, want het bereik is groot en het draagt mee aan de leesbevordering.

Meer recensies van Desirée