Thriller en literatuur in 1 boek

de_Stefs 26 juni 2020
"'Ik... ben... Pelgrim', zei ik.
De marinier hoorde het. De afgelopen maand was aan het begin van elke dienst één bevel er meer dan wat dan ook bij de mariniers in geramd. Als ze een woord hoorden, een bepaalde codenaam, moest daar de hoogste prioriteit aan gegeven worden. De marinier hoorde het nu. "

Dit citaat geeft wel goed weer waar het boek over gaat. Pelgrim is de codenaam van iemand op een zéér belangrijke missie. Het verhaal wordt verteld door Pelgrim zelf en geeft je daarmee een stoel op de eerste rij.

Het verhaal is meeslepend, filmisch op sommige plekken. Maar ook wel veel. Niet dat het te veel is. Nee, het is goed gedosseerd. Maar het vraagt er wel om dat je (enigszins) oplet. Het is dus niet een simpele actiethriller, al zitten verder alle elementen van een actiethriller er in: de jagende spanning, cliffhangers, gevechten en achtervolgingen.

Naast het goed opgebouwde en intelligente plot, zijn ook de personages goed uitgewerkt. Je krijgt beetje bij beetje meer inzicht in hun verleden en karakter. De personages gaan leven en je kunt er sympathie voor krijgen (zelfs voor de 'slechterikken' ).

Het laatste pluspunt dat ik wil noemen is dat het boek dik is. Ik weet dat sommigen dat een nadeel vinden, maar dit boek is dik om de goede redenen. Er is ruimte om alles netjes uit te werken en uit te leggen. Maar het gaat nergens te traag. Ideaal dus: een boek waarin alles er toe doet en waar je echt lang in kunt lezen!

Meer recensies van de_Stefs