De vrouwelijke James Bond

de_Stefs 11 september 2022
Ik mocht als vooruitlezer Alias Emma van Ava Glass lezen. Alias Emma gaat over een beginnend undercover agent van de Britse geheime dienst. Emma Makepeace (niet haar echte naam) krijgt een grote opdracht: breng binnen 12 uur de zoon van de Russische wetenschapper en dissident Elena Primalov in veiligheid.

Dit klinkt als een actie/spionagethriller en dat is het zeker. Dit boek zit vol met actie, onverwachte wendingen en nipte ontsnappingen.

Dit heeft zo zijn voordelen en nadelen.

Het voordeel is dat de vele actie en onverwachte wendingen zorgen dat je aandacht goed bij het verhaal blijft. Het boek is zo uit, want je wil blijven lezen. Dat komt ook doordat je het verhaal in gezogen wordt door de uitstekende, beeldende schrijfwijze van Ava Glass.

Het nadeel van veel actie en vooral van veel nipte ontsnappingen is dat het verhaal ongeloofwaardig kan worden. Dat is in Alias Emma soms het geval. Dit hoeft geen probleem te zijn als je je laat meeslepen door het wervelende verhaal, maar kan storend zijn.

Wat dat betreft heeft Alias Emma wel wat van de James Bond-verhalen: je kunt je zo laten meevoeren door de plot dat je de ongeloofwaardige nipte ontsnappingen op de koop toe neemt. Een geslaagde combinatie dus van actie, wendingen, nipte ontsnappingen en een verhaal dat zo beeldend is dat het zo verfilmd kan worden.

Meer recensies van de_Stefs