De aanhouder wordt beloond bij Slapeloos

de_Stefs 06 september 2020
Voor een ThrillZone-leesclub las ik Slapeloos van Romy Hausmann. Hausmann werkt als freelancer in de tv-wereld. Daarvoor was ze hoofdredacteur bij een productiemaatschappij. Ze woont in de buurt van Stuttgart.

Slapeloos gaat over Nadja. Nadja heeft geen eenvoudige jeugd. Als ze 15 jaar oud is, wordt haar moeder vermoord. Nadja wordt verdacht en gaat de jeugdgevangenis in. Maar is ze wel schuldig? Of maakt dat eigenlijk niet zo veel uit als je later weer in aanraking komt met een moord?

Dit gegeven (moordenaar komt jaren later weer in aanraking met moord) is niet nieuw in thrillers. Ook de twijfel of de dader van toen wel de dader van nu is, komt vaker terug. Toch wordt het in deze thriller op een originele manier gebruikt. De manier waarop het boek is opgebouwd (afwisselend 1 deel vanuit Nadja, 1 deel terugblik, 1 deel brieven), zorgt dat de twijfel lang gevoed wordt.

De opbouw zorgt er echter wel voor dat je moet werken voor het boek. Je moet echt goed je aandacht erbij houden om het goed te kunnen volgen. Maar lukt je dit, dan wordt je doorzettingsvermogen ook beloond. Het boek bevat namelijk voldoende plotwendingen en spannende scenes.

Het plot is, ondanks de vele plotwendingen, logisch en goed te volgen. Dat komt mede doordat het aantal personages te overzien is.

Het enige manco dat ik aan het plot ontdekt heb, is een (schijnbaar) overbodige verhaallijn. Volgens mij had het weglaten van het verhaal rond Nelly niets afgedaan aan het boek. Mogelijk had dit het boek zelfs beter leesbaar gemaakt. Het verhaal rond Nelly levert namelijk vooral denkwerk op (waar gaat dit heen en hoe komt het samen met de andere verhaallijnen), terwijl je aan het eind moet concluderen dat het nauwelijks samen komt.

Meer recensies van de_Stefs