Dat doet-ie anders nooit is een heerlijk boek voor iedereen!

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver, spreker en columnist. Ze schreef onder andere het boek Getrouwd zijn is de hemel niet en Refromeisje.
Annemarie wil ook al jaren een hond en heeft hier een beetje een ideaal beeld bij, zo’n beestje uit de boekjes en films. Ze schrijft in het begin al dat het geen opvoedboek is voor honden maar dat het boek gaat over alles wat er fout kan gaan, geïnspireerd door het tv programma Schatjes en de achterbuurhond Maaikie.
De komst van de hond begint met research en daarmee komen de lijstjes.
Het verhaal wordt afgewisseld met grappige tekeningen in zwart-wit die de sfeer goed weergeven. Lekker ‘vergroot’ en helemaal zoals het bij het verhaal past. Samen met haar man Michiel en dochter Lynn gaan ze de verschillende opties na. Uiteindelijk komt er een hond maar met de komst van Siem worden alle voorbereidingen teniet gedaan…..
“Het meervoud van lef is leven”
Het boek geeft een goede waarschuwing dat je niet licht moet denken over het “nemen” van een hondje. Het slagen van zo’n plan hangt namelijk van heel veel factoren. En het gebrek aan invloed op al die factoren. Gelukkig komt er ook een hoop humor en zelfkennis bij kijken anders was het wel een heel triest verhaal geworden.
Dat het boek prettig leest is echt aan de luchtige schrijfstijl van Van Heijningen te danken. Wat is er veel gelachen en ook gefronst met wenkbrauwen.
In korte, fijne hoofdstukjes met titels als Hoedt u voor de kleine slimme reu en Naderend dieptepunt ( Waar ik zo om moest lachen dat het een van de hoogtepunten van het boek bleek te zijn.) titels die goed bedacht zijn en passen bij de inhoud. Het verhaal wordt afgewisseld met roze Baasjesbloopers (voor mij het nieuwe woord van het jaar) het zijn korte tekstjes over ervaringen van andere hondenbezitters. Dit zorgt samen met de tekeningen en de herkenbare teksten voor een mooi geheel.
“Geef ons heel, héél even om jullie hondenafdeling te plunderen.”
Naast dat het een heerlijk verhaal is over het houden van een hond (met meerdere betekenissen voor de term houden van) is het ook een boek dat levenswijsheden bevat, dat je soms ondanks alles het gevoel zou moeten volgen. Een boek dat gaat over naastenliefde en met elkaar omgaan.
Dat doet-ie anders nooit is een heerlijk boek voor iedereen, of je nou wel een hond wilt of echt never nooit aan een hond zal beginnen. De dagelijkse stukjes waarin niemand wordt gespaard, zowel Siem of Annemarie en haar gezinsleden niet, waarin een heerlijk eerlijk verhaal wordt verteld met een lach en een traan en waarin uiteindelijk de oplossing wordt gevonden zodat ze verder kunnen.

Meer recensies van Diane Kooistra