Een voorleesboek met het WOW effect

Diane Kooistra 21 februari 2024
Jana Glatt is een Braziliaanse auteur, ze woont in Rio de Janeiro en haar stijl kenmerkt zich door vrolijke tekeningen en herhalingen van figuren. Ze heeft meerdere boeken en werken gemaakt en dit boek is volgens mij het enige boek dat in ons land verschenen is.

Over algemeen tekent Glatt deze figuren in primaire kleuren en herkenbare situaties.
Het is een groot boek van 35 bij 24 cm en bij het uitpakken is er gelijk het WOW! Effect.
Door de felgele kleur, de leuke figuren en de stevige band lijkt is het echt een mooi cadeau voor de jonge lezer.
De teksten zijn kort en krachtig en goed aan te vullen want er is op de pagina’s zoveel te zien!

“Muis was o zo blij. Het feest was mooier dan ze ooit had kunnen dromen! Ze glimlachte en geeuwde, moest héél even bijkomen.”

Met een thema als niet kunnen slapen en dat zelfs schaapjes tellen niet meer helpt wordt de kleuter en zijn of haar voorlezer uitgenodigd om mee te gaan tellen.
Door het kleurgebruik kan het voorlezen een feestje worden maar zal het boek niet voor rust voor het slapen zorgen. Er moet wel gekeken worden wanneer dit boek het beste voorgelezen kan worden.

Dat voorlezen en samen kijken een feestje is blijkt met dit boek dat de kracht van de herhaling benadrukt. Tel maar en kijk maar…is de vraag.
En alles wordt steeds groter en meer wat voor hilariteit kan zorgen want hoeveel figuren passen op een pagina?
De getallen worden groter maar de voorwerpen worden kleiner. Dat maakt dat het onderwerp groot en klein ook besproken kan worden.
Een uitnodiging om samen te kijken, te tellen en naar kleuren te kijken.

Meer recensies van Diane Kooistra