De hoofdpersonen van eerdere boeken krijgen hier weer een podium waarop ze mooie avonturen beleven

Diane Kooistra 30 april 2024
Disney is bij jong en oud bekend door de mooie films, attractieparken over de hele wereld en de vele verhalen. Ooit begonnen in de jaren dertig met Mickey Mouse en Donald Duck is de wereld van Disney nu niet meer weg te denken. Bijna iedereen kent wel een of meerdere Disney verhalen en er zijn heel veel mensen die deze verhalen verzamelen. Kortom: Een verzamelbundel met mooie (voor) lees verhalen voor jong en oud.

Zowel de films als de boeken worden hier in huis nog regelmatig bekeken. Hoe leuk is het dan als we weer nieuwe avonturen te mogen lezen over Coco, Vaiana of (een van mijn favorieten) Olaf.
De verhalen moeten echt los van elkaar gezien worden want elk verhaal heeft vaak een andere auteur, vormgever of tekenaar en het is knap dat ondanks de vergelijkingen in verhaallijnen ieder verhaal zijn of haar eigen identiteit houdt.

De verhalen in deze bundel zijn zgn vervolgverhalen op bestaande Disney verhalen, de hoofdpersonen van eerdere boeken krijgen hier weer een podium waarop ze mooie avonturen beleven die gelukkig goed aflopen anders kan het kind in kwestie natuurlijk niet gaan slapen.
Het is ook goed om naar de lengte van de verhalen te kijken voor er met voorlezen begonnen wordt. Ze verschillen namelijk van lengte qua tekstblokjes en van het verhaal zelf.
Neem de tijd om voor te lezen, het zijn momenten waar later regelmatig aan teruggedacht wordt. Let echter welk goed op kleine kinderhandjes want het boek is vrij kwetsbaar en ook zwaar.
En wat opvalt is dat er steeds meer ruimte komt voor diversiteit. Een van de punten die ik wilde onderzoeken tijdens het lezen van de verhalen uit deze mooie bundel. En dat past ook in deze tijd. Fijn dat het kan!

Meer recensies van Diane Kooistra