Heerlijk boek voor liefhebbers van mysterie spanning en romantiek

Diane Kooistra 13 maart 2024
Sasha Laurens groeide op in Sas Francisco en in St Petersburg, nu woont ze in Brooklyn. Ze schreef in 2020 het boek Wicked Science en in 2022 Youngblood. Het laatste boek is vertaald als Jongbloed en wordt door uitgeverij Dutch Venture Publishing uitgebracht.

De cover is kleurrijk, iets wat niet snel verwacht zou worden bij een boek waarin Vampieren een hoofdrol spelen maar het past wel bij de sfeer van het verhaal zelf.

In Jongbloed draait het om 2 jonge meiden, Kat en Taylor. Ze kennen elkaar van vroeger en dat bepaalt het contact vanaf het begin gelijk. Waar de een haar tijd uitzit tot ze vrij is kan de ander niet wachten om te beginnen met de lessen op deze beroemde school voor Jongbloeden; Vampiers die waren geboren na het Gevaar. Wat dat allemaal betekent wordt in het begin van het boek al snel duidelijk gemaakt.
Op de school spelen verschillende zaken waar de lezer dan ook mee te maken krijgt. Deze zaken zetten de relaties op scherp en zijn heel bepalend voor de rest van hun leven…..

“Ik geloofde in wat ik had geschreven en ik wilde niet meer doen alsof het niet zo was.”

Laurens heeft met dit boek een boeiend verhaal geschreven waarin meerdere onderwerpen ter sprake worden. En waar vooral liefhebbers van Vampier- en queer verhalen hun hart op kunnen halen Daarbij blijft tussen alle onderwerpen door de goede sfeer steeds goed bewaard. Het gaat om anders zijn, niet kunnen zijn wie je wilt zijn en kunnen doen wat je wilt. Je eigen keuzes hierin maken maar ook discriminatie, eenzaamheid en verlies spelen hier een rol. Dat de een lesbisch is en dat gender belangrijk is voor de auteur is een leuke toevoeging maar voor mij niet echt.
Harcote college is een school vol tieners die natuurlijk reageren op bepaalde gebeurtenissen, uit hun slof schieten of in de problemen komen. Dat is heel waardevol tijdens het lezen omdat het van de karakters echte personen maakt.
De school waar alles zich afspeelt doet eerst denken aan die andere magische school maar blijkt al snel totaal anders te zijn. Het verhaal heeft een heel eigen karakter en identiteit en valt echt op tussen andere Vampiers series.
Het is een verhaal dat vlot geschreven is, de zaken die belangrijk zijn voor het verhaal worden kort en bondig uitgelegd en als er op een gegeven moment zaken worden ontdekt die eigenlijk verborgen hadden moeten blijven volgens sommige personen is stoppen met lezen geen optie meer.

Meer recensies van Diane Kooistra