Spannende thriller met een goed verhaal

Diane Kooistra 14 oktober 2019
Suzanne Boyle ontdekt een massagraf in Syrië en wil deze gaan onderzoeken, daarin wordt ze gedwarsboomd. Ze geeft echter niet op en daardoor loopt zij gevaar en met haar de mensen die ze zo vertrouwt en nieuwe mensen die ze misschien niet kan vertrouwen. Dan is er het verhaal van een dochter van een programmamaker die op zoek is naar haar vader die in de jungle van Congo verdwenen is en daar alles voor over heeft. Deze twee verhalen komen samen met een mysterieuze “John” die ook een steeds grotere rol speelt in het verhaal en die het verhaal compleet maakt.

De schrijfstijl van Pjotr Vreeswijk is direct. Hij draait er niet omheen en daardoor is dit verhaal dat meerdere gruwelijke en harde kanten heeft heel goed te lezen en te begrijpen voor de lezer. Ook als je niet zo thuis bent in commando’s en legertermen, conflicten tussen landen en de diverse bureaus. Het was voor mij een eye opener, want hoewel het een fictief verhaal is zou er zomaar een kern van waarheid in kunnen schuilen.
Wat Pjotr doet is een deel van het verhaal vertellen, niet teveel informatie vertellen waardoor je verder moet lezen omdat je wilt weten wat er nu gebeurt en dan op het einde volgt er een zin die je weer op scherp zet, bv ze wisten niet dat ze elkaar voor het laatst gezien hadden. Heerlijk is dat! Het verhoogt de spanning van het lezen en zorgde ervoor dat het boek van ruim 300 pagina’s binnen mum van tijd uit was.
Dit deel is los te lezen van de andere 2 delen van Pjotr Vreeswijk; masterplan en dwaalspoor maar na het lezen van dit deel wil je de andere delen ook lezen. De personages zijn zo mooi uitgewerkt en hebben duidelijk eigen karakters en beweegredenen om dit avontuur in te gaan zodat je je er zelf nog een beeld bij kunt vormen als lezer. De gebeurtenissen volgen elkaar in een mooi tempo op zodat je je geen moment verveelt. En dan volgt er een epiloog die mij op het puntje van mijn stoel zette….geweldig! Een topthriller!!

Meer recensies van Diane Kooistra