Verhalen van hoge kwaliteit

Diane Kooistra 03 januari 2024
"Aan kapotgeschoten vuurtorens met een rood jasje. Aan alles wat ongezegd blijft... "

Het eerste verhaal komt echt goed binnen. Wat kunnen sommige auteurs veel vertellen in een kort verhaal door de juiste woorden te gebruiken en de balans te vinden tussen vertellen en weglaten.
En dat lukt bij bijna alle verhalen.
Ze stralen sfeer uit. Sfeer die de auteurs tijdens de schrijfwerk op het eiland of bij elkaar gevonden hebben. De een verwerkt een stukje geschiedenis de ander blijft in het heden. Of een sprookje teruggebracht naar dit bijzondere eiland.
Samen maakt het een mooie verzameling van goed kwaliteit.
En het thema dat we zuinig moeten zijn met de aarde komt regelmatig terug En dat is gebeurd onder de begeleiding van Marelle Boersma en Esther van der Ham.
De verhalen spelen zich in alle seizoenen af. Netjes per seizoen gerangschikt.

Er is aandacht voor opbouw en het verloop van de verhalen. Niet te uitgebreide personages want daarvoor is geen tijd tijdens een kort verhaal. Sommige verhalen zijn een mooi begin van misschien wel een nieuw boek. Van elk verkocht exemplaar doneren de auteurs één euro aan de IVN Texel.
Mijn favorieten waren de verhalen waarin een oude klok en een vuurtoren een rol in spelen. Maar alle verhalen hebben me Ontroerd, laten lachen, kippenvel gegeven, kortom een hele mooie verzameling talentvolle auteurs hebben hieraan meegewerkt. Ik hoop meer van hun te mogen lezen in de toekomst.

Meer recensies van Diane Kooistra