Wanneer je veilig leventje bedreigd wordt....

Dini van Heumen 29 juni 2019
Mariette Zweers (1968) werd met haar debuut Maakbaar genomineerd voor de Schaduwprijs 2017.
Met Mama is hier bevestigt Mariette Zweers haar schrijverschap.

Olga, Matthijs en hun vijftienjarige dochter Juliette vormen voor de buitenwereld een perfect gezin.
Matthijs heeft een drukke maar succesvolle carrière als directielid van een ziekenhuis en Olga is huisvrouw, die er thuis voor zorgt dat alles op rolletjes loopt.
Dat valt niet altijd mee met een puberende dochter en Matthijs, die door zijn drukke baan zich steeds meer afsluit voor Olga.
Dan zijn er nog de buren waarmee ze ruzie hebben vanwege een boom die zij willen laten kappen en de buren niet.
De enige van wie Olga nog enige steun krijgt is haar oudere zus Annet.
Wanneer Matthijs wordt gechanteerd, hun dochter Juliette een vreemd ongeluk krijgt en zo haar veilig luxe wereldje wordt bedreigd, neemt Olga het heft in handen.
Hoe ver is Olga bereid te gaan?

Het boek is onderverdeeld in drie gedeeltes en het wordt voornamelijk verteld vanuit Olga in de ik-vorm.
De auteur gebruikt hele korte zinnen, daardoor leest het wel erg makkelijk en vlot.
Ik vond er weinig spanning in zitten en vroeg mij in het begin regelmatig af, of ik wel een thriller aan het lezen was.
Halverwege in het boek gebeurde er eindelijk iets maar het was allemaal vrij voorspelbaar.
Weinig verrassende gebeurtenissen passeren de revue.
De personages hadden wel meer uitgediept kunnen worden, ze bleven wat oppervlakkig allemaal.
Hopelijk komt er nog een vervolg, want de meeste lezers blijven nu met vragen zitten doordat de auteur niet alles uit de doeken heeft gedaan.
Het was voor mij de eerste kennismaking met Mariette Zweers.
Mocht ze een vervolg schrijven dan wil ik het nog wel een kans geven.
Vanwege het leesplezier waardeer ik het nog met 3*

Meer recensies van Dini van Heumen