Heerlijke thriller met Mia en Munch

Dini van Heumen 20 juni 2023
Samuel Bjørk is het pseudoniem van de Noorse singer-songwriter en schrijver Frode Sande Øien. In 2015, publiceert Bjørk zijn debuutthriller Ik reis alleen. Dit boek is meteen wereldwijd een groot succes. Zijn bekende thrillerreeks met Holger Munch en Mia Krüger in de hoofdrol is al in 20 verschillende talen verschenen. De boeken van Samuel Bjørk worden regelmatig vergeleken met het werk van Stieg Larsson en Jo Nesbø.
De terugkeer van Mia is het vijfde deel van de reeks met het speurdersduo Munch en Mia.

Mia Kruger, gestopt met haar werk bij de politie, gaat terug naar het Noorse eiland Hitra.
Ze wil haar leven weer op de rit krijgen, maar dan krijgt ze bezoek van een jong meisje ,Sofia, die Mia vraagt of ze Jonathan wil opsporen voor haar.
Jonathan is inmiddels al drie jaar verdwenen en Sofia denkt dat het haar schuld is.
Vervolgens wordt er op Hitra een lichaam van een tienermeisje aangetroffen met de naam van Jonathan in haar bloed geschreven.
Holger Munch komt, na een telefoontje in Oslo, ook naar het eiland en het duo wordt herenigd en samen beginnen ze hun zoektocht naar de dader.

Na de prequel, ‘Sneeuwwit’ die zich voor het eerste deel, ‘Ik reis alleen’ afspeelt weer een verhaal in het heden.
De auteur weet de lezer door zijn geweldige schrijfstijl, korte zinnen en korte hoofdstukken weer snel het verhaal in te slepen.
Altijd heerlijk en vertrouwd om de belevenissen van het duo Mia en Munch te volgen.
De andere personages worden ook goed neergezet,
Aangezien Samuel Bjørk zelf een huis heeft op Hitra weet hij het eiland en de sfeer van een hechte gemeenschap goed en filmisch over te brengen.
Ook dit keer weer een goed opgebouwd plot en, misschien niet altijd erg spannend, maar zeker weer verrassend zoals we van Samuel Bjørk inmiddels gewend zijn.
Misschien is ‘De terugkeer van Mia’ niet het beste deel uit de reeks maar het was weer genieten en ik kijk al uit naar het volgende deel.
Samuel Bjørk blijft toch wel een van mijn favoriete Scandinavische auteurs.
4 dikke sterren is dan ook mijn waardering.

Ik mocht dit boek lezen voor de LS Sterrenthriller leesclub, die ik dan ook wil bedanken voor het verstrekken van het leesclubboek en de leuke leesclub.
En Samuel Bjørk voor het stellen van de leesclubvragen en het signeren van het boek.
Altijd extra leuk omdat hij zelf altijd aanwezig is online met deze leesclubs.

Meer recensies van Dini van Heumen