Een psychologische mindfuck

Dennis Biesma debuteerde in oktober 2022 met zijn autobiografie ‘De regen kwam van binnen’
Een autobiografie over opgroeien binnen de sekte van de Jehovah’s Getuigen waarvoor hij lovende waarderingen kreeg.
De auteur wilde altijd al een thriller schrijven maar zijn autobiografie kreeg voorrang.
Met het verhaal ‘Tot in de sterren’ geschreven vanuit het personage Lara Jade won hij de schrijfwedstrijd van de Schrijversacademie.
Hij was toen nog bezig met het schrijven van ‘Volledig verknipt’
Het thema was “Schrijf de brief die je leven had kunnen veranderen.”
Ik heb zijn autobiografie niet gelezen, wel wat korte verhalen op Facebook die hij postte onder pseudoniem Lara Jade, het personage Lara Jade Cains dat ook een eigen Facebookpagina heeft.
Voor veel lezers was het ook een verrassing dat er een man achter Lara Jade zat toen Dennis Biesma het onthulde.

Het zit Lara Cains niet mee in het leven.
Sinds haar zevende leeft zij met een stem in haar hoofd, die ze Jade noemt.
Al op 16-jarige leeftijd verstoten door haar religieuze pleegouders en daarna nog de zelfmoord van haar beste vriendin zijn gebeurtenissen die bij Lara, die zich altijd al anders gevoeld heeft dan anderen, aardig inhakken.
Na een groepssessie bij haar psychiater wordt Lara buiten aangerand en krijgt ze een black-out.
Wanneer ze uren later weer bijkomt, blijkt haar aanrander dood te zijn en vervolgens vlucht Lara totaal verward.
Een paar jaar later wanneer zij haar leven weer wat op de rit lijkt te hebben, krijgt ze het gevoel dat ze in de gaten wordt gehouden.
Een hele organisatie is in haar en haar DNA geïnteresseerd.
Voor Lara een vraagteken waarom dat zo is.
Ze belandt in een rollercoaster.

We volgen in ‘Volledig verknipt’ twee verhaallijnen, eentje die begint in 1976 bij de wetenschapper Francis Crick en die van Lara Cains in het heden.
Het boek begint in 1976 wanneer Francis Crick een voorstel krijgt van de Egyptoloog en onderzoeker Joseph Werner om hun kennis op het gebied van DNA te bundelen.
In begin is het voor de lezer nog niet echt duidelijk waar het verhaal heengaat en denk je even, wat ben ik nu precies aan het lezen?
De auteur weet de lezer langzamerhand te boeien en het personage Lara gaat voor je leven.
Ook mede doordat de verhaallijn van Lara in de ik-vorm wordt geschreven.
De auteur heeft in deze thriller ook wat persoonlijke emoties verwerkt maar het blijft toch knap dat een mannelijke auteur zo in het hoofd van een vrouw kan kruipen en de emoties en gevoelens van Lara zo goed weet te beschrijven.
Hier en daar een paranormaal tintje in het verhaal, dat niet echt mijn ding is, maar over het algemeen dusdanig goed geschreven dat het personages Lara ook in mijn hoofd ging zitten.
Wat een psychologische mindfuck dacht ik na afloop.
Ook de cover en de titel blijken echt goed gekozen te zijn.
Doordat je wel als lezer nog met vragen blijft zitten en er nog meer over Lara geschreven kan worden hoop ik dat Dennis nog een vervolg zal schrijven.

Ik waardeer ‘Volledig verknipt’ met 4 sterren en mijn dank gaat uit naar Vrouwenthrillers en Dennis Biesma voor het verstrekken van het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Dini van Heumen