Een sterke vrouw.

Dirk 14 februari 2024
Ik had reeds twee boeken gelezen, Wees onzichtbaar en Verloren grond. Twee prachtige boeken en met dit boek kan ik opnieuw beamen dat de man uitstekend kan schrijven. Dit is een uitgebreid editie van de eerder verschenen boekenessay van 2019. Murat beschrijft hier met een snedige pen de moeilijkheden die zijn moeder ondervond in haar leven. Als Turkse vrouw ben je overgeleverd aan eeuwenoude tradities en die doorbreek je niet zo gauw. Maar zij wil wel uit haar cocon breken en met veel vallen en opstaan lukt het haar alsnog om te bereiken waar velen faalden. Met momenten is het hard en confronterend want vele Turkse mannen draaien er hun hand niet voor om om hun echtgenotes/meisjes te bedreigen en zelfs te doden als ze niet in de pas lopen. Zelfs de familie durft weinig of zelfs niets te ondernemen, bang van imagoverlies. Via gezinshereniging lukt het om in Nederland vaste grond te krijgen. Haar man kan het hier niet aarden in de Bijlmer en hij vertrekt naar Turkije. Zijzelf voelt zich nu bevrijdt en benut alle kansen die ze krijgt om haar positie te verbeteren. Een flinke madam zou ik zeggen.

Meer recensies van Dirk